Statut Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu
Postanowienia ogólne
1. Pełna nazwa biblioteki brzmi: Biblioteka Pedagogiczna imienia generał brygady profesor Elżbiety Zawackiej w Toruniu,
2. Biblioteka może stosować skrót nazwy: Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu.
3. Siedziba biblioteki znajduje się w Toruniu przy ul. gen. Jana Henryka Dąbrowskiego 4.
4. Bibliotece nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady pedagogicznej.
Bibliotekę prowadzi Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Nadzór pedagogiczny nad biblioteką sprawuje Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty.
Cele i zadania biblioteki
1. Celem Biblioteki jest spełnianie potrzeb kształcących się i doskonalących nauczycieli, studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela oraz słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli.
2. Do zadań biblioteki należy:
1) gromadzenie, opracowanie, ochrona, przechowywanie i udostępnianie użytkownikom materiałów bibliotecznych, w tym dokumentów piśmienniczych, zapisów obrazu i dźwięku oraz zbiorów multimedialnych, obejmujących w szczególności:
a) literaturę z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych, w języku polskim i w językach obcych,
b) publikacje naukowe i popularnonaukowe z różnych dziedzin wiedzy objętych ramowymi planami nauczania,
c) literaturę piękną i dzieła klasyki światowej oraz książki z zestawu lektur dla ucznia,
d) piśmiennictwo z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej,
e) programy nauczania i podręczniki szkolne,
f) materiały dotyczące problematyki oświatowej regionu;
2) prowadzenie działalności informacyjnej i bibliograficznej;
3) inspirowanie i promowanie edukacji czytelniczej i medialnej;
4) organizowanie i prowadzenie wspomagania:
a) szkół i placówek w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym w wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej,
b) bibliotek szkolnych.
5) wspieranie nauczycieli w realizacji zajęć dydaktycznych i wewnątrzszkolnego doskonalenia.
3. Biblioteka może ponadto:
1) organizować doskonalenie zawodowe pracowników bibliotek pedagogicznych i bibliotek szkolnych;
2) prowadzić działalność wydawniczą;
3) organizować i prowadzić działalność edukacyjną i kulturalną, w szczególności otwarte zajęcia edukacyjne, lekcje biblioteczne i spotkania autorskie;
4) współpracować ze szkołami wyższymi, zakładami kształcenia nauczycieli i placówkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi bibliotekami w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Organy biblioteki
Organami biblioteki są:
1) dyrektor biblioteki;
2) rada pedagogiczna.
1. Dyrektor biblioteki w szczególności:
1) kieruje działalnością biblioteki i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
4) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym biblioteki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę biblioteki;
5) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
2. Dyrektor biblioteki jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w bibliotece bibliotekarzy i pracowników nie będących bibliotekarzami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania bibliotekarzy oraz innych pracowników biblioteki;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych bibliotekarzom i innym pracownikom biblioteki;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla bibliotekarzy i pozostałych pracowników biblioteki.
1. Radę pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni biblioteki.
2. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy biblioteki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w bibliotece;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli bibliotekarzy zatrudnionych w bibliotece.
4) ustalanie sposobu wykorzystywania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad biblioteką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy biblioteki.
3. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy biblioteki;
2) projekt planu finansowego biblioteki;
3) wnioski dyrektora o przyznanie bibliotekarzom odznaczeń, nagród i innych.
4) propozycje dyrektora biblioteki w sprawach przydziału nauczycielom bibliotekarzom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych.
4. Dyrektor biblioteki wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 2, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący bibliotekę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym bibliotekę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
5. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora oraz do dyrektora o odwołanie bibliotekarza z funkcji kierowniczej w bibliotece.
6. W przypadku określonym w ust. 5, organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
7. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu biblioteki albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie pedagogicznej i go uchwala.
8. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
9. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady są protokołowane.
Organizacja biblioteki
W bibliotece funkcjonują:
1) Wydział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów;
2) Wydział Udostępniania Zbiorów;
3) Wydział Informacyjno-Bibliograficzny;
4) Wydział Organizacyjno-Administracyjny.
1. Biblioteka może posiadać filie.
2. Filię biblioteki tworzy, przekształca i likwiduje organ prowadzący na wniosek dyrektora biblioteki, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, w ramach posiadanych środków.
1. Szczegółową organizację działania biblioteki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji biblioteki, opracowany przez dyrektora biblioteki, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego biblioteki – do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji biblioteki zatwierdza organ prowadzący bibliotekę do dnia 31 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji biblioteki zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników biblioteki, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin pracy biblioteki finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
Biblioteka czynna jest dla czytelników :
1) od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 - 19.00;
2) w soboty w godz. 10.00 - 15.00;
3) w okresie wakacji w godz. 10.00 - 15.00 (oprócz sobót).
Na warunkach określonych Regulaminem Biblioteki zbiory biblioteczne są powszechnie dostępne dla czytelników, z pierwszeństwem dla osób prowadzących działalność pedagogiczną i osób przygotowujących się do zawodu nauczyciela.
Pracownicy biblioteki
1. W bibliotece zatrudnieni są:
1) bibliotekarze;
2) pracownicy administracyjni;
3) pracownicy obsługi;
4) specjaliści.
2. Zasady zatrudniania bibliotekarzy i pozostałych pracowników, o których mowa w ust.1 określają odrębne przepisy.
3. Do zakresu zadań bibliotekarzy należy:
1) gromadzenie i uzupełnianie zbiorów, zgodnie z ustalonymi zasadami, profilem księgozbioru i przyjętym kierunkiem gromadzenia;
2) ewidencja zbiorów, zgodnie z aktualnie obowiązującym rozporządzeniem wydanym przez ministra właściwego ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
3) formalne i rzeczowe opracowanie zbiorów, zgodnie z aktualnie obowiązującymi normami bibliotecznymi i bibliograficznymi;
4) tworzenie komputerowych baz danych;
5) prowadzenie katalogu alfabetycznego i rzeczowego zbiorów;
6) prowadzenie międzybibliotecznej wymiany dubletów i druków zbędnych;
7) przechowywanie i zabezpieczanie przed zniszczeniem zbiorów bibliotecznych;
8) udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu i poza bibliotekę, zgodnie z obowiązującym regulaminem biblioteki;
9) prowadzenie ewidencji udostępnionych zbiorów;
10) prowadzenie kartotek zagadnieniowych z pedagogiki i dziedzin pokrewnych oraz metodyk nauczania;
11) udzielanie czytelnikom informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych;
12) działalność promocyjna biblioteki;
13) organizowanie i prowadzenie wspomagania:
a) szkół i placówek w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym w wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej,
b) bibliotek szkolnych.
14) współdziałanie ze szkołami wyższymi, z zakładami kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz innymi bibliotekami w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli i bibliotekarzy;
15) wykonywanie innych prac, zgodnych z indywidualnym przydziałem czynności.
4. Do zakresu zadań pracowników administracyjnych należy:
1) prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej biblioteki, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2) dokonywanie kontroli wewnętrznej;
3) określanie trybu, według którego mają być wykonywane prace niezbędne do zapewnienia prawidłowej gospodarki finansowej;
4) prowadzenie spraw kadrowych i socjalnych;
5) prowadzenie sekretariatu biblioteki;
6) zaopatrzenie biblioteki w sprzęt, urządzenia techniczne, materiały biurowe, druki biblioteczne, środki utrzymania czystości itp.;
7) przechowywanie i zabezpieczanie przed zniszczeniem zbiorów bibliotecznych;
8) obsługa magazynu zbiorów bibliotecznych.
5. Do zakresu zadań pracowników obsługi należy utrzymywanie czystości we wszystkich pomieszczeniach biblioteki.
Biblioteka organizuje praktyki zawodowe dla studentów i słuchaczy przygotowujących się do zawodu nauczyciela bibliotekarza na podstawie pisemnego porozumienia dyrektora biblioteki zawartego ze szkołą wyższą lub zakładem kształcenia nauczycieli.
Księgozbiór biblioteki
1. Biblioteka gromadzi i uzupełnia swoje zbiory poprzez:
1) zakup;
2) prenumeratę;
3) wymianę międzybiblioteczną;
4) dary.
2. Biblioteka gromadzi książki, czasopisma i inne druki oraz zapisy obrazu i dźwięku obejmujące w szczególności:
1) literaturę z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych w języku polskim i językach obcych;
2) publikacje naukowe i popularnonaukowe z różnych dziedzin wiedzy objętych ramowymi planami nauczania;
3) literaturę piękną i dzieła klasyki światowej oraz książki z zestawu lektur dla ucznia;
4) piśmiennictwo z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej;
5) programy nauczania i podręczniki szkolne;
6) materiały dotyczące problemów oświaty w regionie.
Forma gospodarki finansowej