"W sieci matematyki” sieć współpracy i samokształcenia - sprawozdanie z 12 listopada 2025 r.
Wprowadzenie
12 listopada 2025 roku odbyło się kolejne spotkanie dziewiątego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia W sieci matematyki. Inicjatywa ta jest rezultatem współpracy Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu. Sieć tworzą nauczyciele wszystkich poziomów edukacyjnych z całego województwa kujawsko-pomorskiego, którzy wspólnie dążą do rozwijania swoich umiejętności, wymiany doświadczeń oraz odkrywania nowych, aktywnych metod nauczania matematyki. Spotkanie odbyło się w formule online na platformie ClickMeeting.
Przebieg szkolenia
Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitała koordynatorka sieci pani Elżbieta Kwiecińska, doradczyni metodyczna matematyki dla szkół podstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Udział w spotkaniu wzięło 26 osób.
Na wstępie prowadząca przekazała informację, że w tym roku szkolnym p. Katarzyna Leśniak, doradczyni metodyczna matematyki dla szkół średnich, współprowadząca sieć współpracy i samokształcenia W sieci matematyki, zrezygnowała z pełnionej funkcji. Pani Elżbieta Kwiecińska podziękowała p. Katarzynie Leśniak za niezwykle udaną współpracę i wieloletnie wsparcie metodyczne.
Następnie pani Elżbieta Kwiecińska przywitała prelegentkę - p. Monikę Wicherek z Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. Elżbiety Zawackiej w Toruniu, która przygotowała dla uczestników sieci warsztaty zatytułowane: Genially - interaktywny kalendarz adwentowy dla szkoły i biblioteki. Rozpoczynając szkolenie prelegentka przekazała kilka uwag technicznych związanych z korzystaniem z coraz bardziej popularnej platformy interaktywnej Genially. Następnie, przechodząc do zasadniczej części zajęć sięgnęła do historii kalendarzy adwentowych, która rozpoczęła się w 1839 i jest związana z niemieckim pastorem Johannem Wichernem. Pierwsze tego typu kalendarze były z naklejkami, następnie wkładano do nich słodycze. Tradycja przygotowywania kalendarzy adwentowych bardzo szybko rozprzestrzeniła się w całej Europie, również w Polsce znalazła swoich zwolenników. Pani Monika Wicherek zaprezentowała kilka ciekawych graficznie interaktywnych kalendarzy adwentowych, zachęcając do inspirowania się propozycjami już zamieszczonymi w internecie. Następnie prowadząca przystąpiła do pokazywania krok po kroku procesu tworzenia kalendarza adwentowego, począwszy od wybrania szablonu, przez zamieszczanie informacji/zagadek w poszczególnych dniach, dodawanie do nich interaktywności, aż do opublikowania kalendarza w sieci. Kończąc, pani Monika Wicherek pokazała, w jaki sposób wykorzystać kalendarz w szeroko pojmowanej edukacji czy w promocji czytelnictwa. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzieli się, jak w efektowny i przyjazny sposób przygotować interaktywny kalendarz adwentowy, urozmaicić wybrany szablon ciekawymi animacjami i multimediami, a także udostępnić go wybranym użytkownikom bądź wszystkim internautom. Pani Monika Wicherek zaproponowała uczestnikom rozesłanie swojej prezentacji, zadeklarowała również chęć wyjaśnienia wątpliwości pojawiających się w trakcie tworzenia własnych kalendarzy.
Pani Elżbieta Kwiecińska podziękowała prelegentce za bardzo inspirujące i merytoryczne wystąpienie, w praktyczny i przystępny sposób pokazujące tworzenie własnego projektu kalendarza. Kalendarz adwentowy, szczególnie ze względu na zbliżające się Święta Bożego Narodzenia, może być ciekawą propozycją zaktywizowania uczniów i wprowadzenia w szkole przyjemnej, świątecznej atmosfery.
W dalszej części spotkania doradczyni metodyczna przybliżyła zagadnienie szkolnego oceniania, które z założenia ma gromadzić informacje o postępach ucznia i umożliwiać nauczycielowi przygotowanie informacji zwrotnej. Ocenianie może przybierać różne formy w zależności od etapu edukacji, przedmiotu czy zapisów w statucie szkoły. Doradczyni poleciła również bardzo wartościowe szkolenie Mój zeszyt pozwalający się uczyć. Pani Elżbieta Kwiecińska zaproponowała zastąpienie klasówek poprawkowych samooceną bądź oceną koleżeńską. Powyższe rozwiązania przenoszą odpowiedzialność za proces uczenia się na ucznia, co długofalowo przynosi lepsze, bardziej wymierne rezultaty. Atrakcyjne powtórki można również przeprowadzać za pomocą quizów, techniki „moje ulubione nie” (segregowanie błędów, z początkową informacją, co jest dobrze zrobione) czy przeprowadzeniem „wstępnej” klasówki z wykorzystaniem zeszytu ucznia.
Zakończenie spotkania
Pani Elżbieta Kwiecińska przypomniała, że na stronie Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli jest umieszczona zakładka E-doradztwo, w której znajduje się kurs W sieci matematyki wraz z dostępem do materiałów, prezentacji i zasobów zgromadzonych w trakcie kilku lat pracy sieci. Materiały z poprzednich lat pracy sieci znajdują się również na stronie Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Pani Elżbieta Kwiecińska zaprosiła obecnych na konsultacje i dyżury w TODMiDN, zachęciła również do uczestnictwa w proponowanych przez Ośrodek inicjatywach - seminariach, konferencjach metodycznych, warsztatach.
Kończąc spotkanie, pani Elżbieta Kwiecińska podziękowała uczestnikom za aktywny udział i dzielenie się swoimi doświadczeniami oraz poinformowała o kolejnym spotkaniu sieci współpracy i samokształcenia W sieci matematyki, które odbędzie się w lutym 2026 roku.
Edukacja matematyczna: lista książek dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej w Toruniu (PDF 139 KB)
Książki proponowane dla uczestników spotkania











.png)


