ANARUK NON-FICTION
Prawdopodobnie najbardziej znany Grenlandczyk w Polsce, trzynastoletni Anaruk,
to postać dobrze znana kolejnym pokoleniom wychowanków i uczniów polskiej szkoły podstawowej. Napisany w 1937 roku "Anaruk chłopiec z Grenlandii" do dziś chętnie wykorzystywany jest jako lektura do zajęć z języka polskiego stanowiąca zapis faktycznych wydarzeń związanych z pobytem autora wśród grenlandzkich Inuitów.
W listopadzie 2019 r. Agata Lubowicka i Adam Jarniewski opublikowali wyniki śledztwa historyczno-literacko-kulturowego, którego celem było ujawnienie zapomnianego kontekstu powstania książki, a także dotarcie do prawdziwej tożsamości chłopca ze zdjęcia, towarzyszącego tekstowi kolejnych wydań utworu od 1937 r.
W trakcie wykładu, który zostanie zilustrowany bogatym materiałem wizualnym, poza historią Centkiewiczowskiego Anaruka, przedstawione zostanie szerokie tło historyczne i kulturowe, obejmujące Polskę, Danię, Norwegię i Grenlandię pierwszych dziesięcioleci XX wieku.
Wykład jest częścią przedsięwzięcia realizowanego przez Katedrę Teorii Literatury i Komparatystyki UMK oraz Bibliotekę Pedagogiczną w Toruniu.
Prawdziwa historia Centkiewiczowskiego Anaruka stanowić będzie punkt wyjścia do rozważań Agaty Lubowickiej na temat historii kulturowego przedstawiania Grenlandczyków w Skandynawii i w Polsce. Celem wykładu, zatytułowanego „Nie tylko Anaruk – kulturowe praktyki przedstawiania Grenlandczyków jako „innych” w Skandynawii i w Polsce”, który wygłoszony zostanie 9 marca o godzinie 11.30 w Collegium Maius UMK, będzie za pomocą narzędzi oferowanych przez teorię postkolonialną ukazanie dążeń krajów zachodnich do narzucenia pozaeuropejskim ludom roli podległych im „innych”.
Agata Lubowicka – skandynawistka i tłumaczka, adiunkt w Instytucie Skandynawistyki i Fennistyki Uniwersytetu Gdańskiego. W swoich badaniach koncentruje się na kulturowych praktykach przedstawiania Grenlandczyków i kulturotwórczej roli narracji o wyprawach polarnych w Skandynawii i w Polsce.