plen
Aktualności
2017-03-13 11:32:00 Edukacja matematyczna i nowe technologie sieć współpracy i samokształcenia – trzecie spotkanie drugiego roku pracy

2 marca 2017 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Toruniu miało miejsce trzecie spotkanie drugiego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia Edukacja matematyczna i nowe technologie. Sieć współorganizowana jest przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Bibliotekę Pedagogiczną im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu, a przeznaczona dla nauczycieli matematyki i informatyki wszystkich etapów edukacyjnych.

W spotkaniu wzięło udział 12 osób – koordynator, moderatorzy oraz członkowie sieci. Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitała Barbara Szefler, koordynator sieci, doradczyni metodyczna matematyki szkół ponadgimnazjalnych. Przedstawiła plan bieżącego spotkania, a następnie oddała głos prowadzącemu pierwszą część zajęć – Tomaszowi Kocurowi, doradcy metodycznemu fizyki gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, który przygotował warsztaty dotyczące Kahoot! – bezpłatnej platformy do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów.
Niewątpliwą zaletą testów tworzonych na tej platformie jest możliwość korzystania na lekcji z urządzeń mobilnych, którymi dysponują uczniowie, takich jak smartfony czy tablety. Nauczyciel udostępnia uczniom kod pin do wybranego quizu, a uczniowie po wpisaniu go oraz swojego dowolnego loginu uzyskują dostęp do testu na platformie Kahoot! Po rozwiązaniu quizu wyniki prezentowane są w układzie słupkowym widocznym dla wszystkich. Nauczyciel natomiast ma dostęp do szczegółowych statystyk.
Tomasz Kocur po krótkim wprowadzeniu zaprosił uczestników warsztatów do zalogowania się na swoich telefonach do quizu przygotowanego przez niego na platformie Kahoot! Nauczyciele odpowiadali na pytania zawarte w teście w wyznaczonym przez prowadzącego czasie. W ten sposób zapoznali się ze specyfiką quizów tworzonych za pomocą tej platformy. Kolejnym etapem spotkania było zarejestrowanie przez nauczycieli swoich kont na platformie. Nauczyciele przećwiczyli zakładanie własnych quizów, tworzenie pytań, przesyłanie zdjęć z dysku komputera na platformę, zamieszczenie plików dźwiękowych i filmowych w teście. Utworzone quizy zostały przetestowane na telefonach przez nauczycieli, a następnie uczestnicy warsztatów mieli możliwość wypróbowania swoich sił w drużynowym rozwiązaniu testu.

Kolejnym punktem spotkania była kilkuminutowa przerwa, w czasie której członkowie sieci mogli swobodnie porozmawiać, a także zapoznać się z przygotowaną dla nich literaturą. Wyboru książek związanych z edukacją matematyczną i wykorzystaniem metody Marii Montessori w nauczaniu matematyki, dokonała pani Joanna Wosik, nauczyciel bibliotekarz z Wydziału Udostępniania Zbiorów Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Lista przygotowanych pozycji została zaprezentowana poniżej, a także zamieszczona na stronie sieci Edukacja matematyczna i nowe technologie.

Po przerwie rozpoczęła się druga część zajęć, którą poprowadziła Małgorzata Wyżykowska, twórczyni Przedszkola i Szkoły Podstawowej Montessori w Toruniu. Prelegentka przygotowała wystąpienie pod tytułem Nauczyciel matematyki przyjacielem ucznia. Prowadząca przybliżyła uczestnikom sposób porozumiewania się opracowany przez Marshalla Rosenberga o nazwie Porozumienie bez Przemocy. Zachęciła uczestników spotkania do wymienienia potrzeb uczniów i nauczycieli, po burzliwej dyskusji zaprezentowała potrzeby, jakimi są m.in.: wolność wyboru, bezpieczeństwo, zaufanie, akceptacja. Omówiła również kwestię niezaspokojonych potrzeb i wynikających z nich emocji. W dalszej części wystąpienia prowadząca przybliżyła nauczycielom model komunikacji oparty na Porozumieniu bez Przemocy, na który składa się obserwacja, emocje, potrzeby i prośby.
Małgorzata Wyżykowska podczas wystąpienia zademonstrowała nauczycielom m.in. pomoce naukowe przygotowane do stosowania w szkole prowadzonej w oparciu o system wychowawczy i edukacyjny Marii Montessori. Wśród zaprezentowanych narzędzi były fiszki, które zawierały materiał z zakresu geometrii dla klas IV–VI oraz liczydło japońskie soroban. Soroban to nietypowe liczydło pochodzące z Japonii. Od tradycyjnego różni się tym, że zamiast 10 koralików w jednym rzędzie dziesiętnym ma ich 5. Koralik specjalny oznacza piątkę, a pozostałe 4 jedności. Prelegentka przedstawiła przykładowe obliczenia z wykorzystaniem liczydła. Na zakończenie Małgorzata Wyżykowska zachęcała zebranych nauczycieli do odwiedzenia Przedszkola i Szkoły Podstawowej Montessori w Toruniu.

Kolejne spotkanie sieci Edukacja matematyczna i nowe technologie zaplanowano 20 kwietnia 2017 r., tradycyjnie w Bibliotece Pedagogicznej w Toruniu. Podczas spotkania uczestnicy wezmą udział w warsztatach poświęconych oprogramowaniu i kodowaniu, a także odbiorą zaświadczenia udziału w pracach ww. sieci w roku szkolnym 2016/2017.
 

Galeria zdjęć

Książki prezentowane na spotkaniu

Edukacja matematyczna - lista książek prezentowanych na spotkaniu do pobrania

Wykorzystanie metody Montessori w nauczaniu matematyki - lista książek prezentowanych na spotkaniu do pobrania

 



 



ilość odsłon: 374
lista informacji
Komentarze użytkowników:
Dodaj swój komentarz:

Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Jeśli nie posiadasz jeszcze konta załóż je teraz
Jeśli jesteś zarejestrowanym użytkownikiem zaloguj się

katalogi PROLIB
Moodle ibuk
Dostępne publikacje
katalogi PROMAX Bazy danych
BIP
elektroniczna biblioteka pedagogiczna
Organem prowadzącym dla Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej jest Samorząd Województwa
Kujawsko-Pomorskiego
ostatnia aktualizacja:
2017-11-22 08:59:54

Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu
 ul. Dąbrowskiego 4, 87-100 Toruń
Tel/fax: 056 6539756 email: biblioteka@bptorun.edu.pl
Godziny otwarcia od poniedziałku do piątku 10:00 - 19:00, soboty: 10:00 - 15:00

 

Projektowanie stron Toruń