plen
Nauczyciel matematyki w sieci

 "Nauczyciel matematyki w sieci" - sieć współpracy i samokształcenia.

 

Książki prezentowane na spotkaniach drugiego roku pracy
2018/2019

 


 

Książki prezentowane i polecane na pierwszym spotkaniu członków sieci
- 26 listopada 2018 r.

 

Tajemnice kodowania : edukacja matematyczna : zabawy z szyfrowaniem, nowoczesne nauczanie, kody QR, 30 naklejek 
Danuta Klimkiewicz, Anna Król, Bożena Płaszewska. - Kraków : Księgarnia Wydawnictwo Skrzat Stanisław Porębski, © copyright 2018.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Kreatywna zabawa i innowacyjne nauczanie w domu i szkole! Ucz się, rozwijaj, myśl algorytmami! Sięgnij po nowatorską serię wykorzystującą kody QR! Różnorodny zestaw ćwiczeń, krok po kroku, pomoże Ci zdobyć podstawowe umiejętności programisty. Odkryj tajemnice kodowania! Układaj ciągi logiczne, poruszaj się i rysuj zgodnie z instrukcją, odczytuj tajne wiadomości oraz zapisuj własne, wymyślając nieszablonowe wzory. Wreszcie skanuj podane informacje, a także samodzielnie twórz kody! To łatwiejsze, niż Ci się wydaje. Pozycje stanowią bazę materiałową każdego nowoczesnego nauczyciela i rodzica w zakresie przyrodniczo-społecznym, polonistycznym i matematycznym.

Od Autorek

Współczesna edukacja to nie tylko podręczniki, zeszyty czy zestawy ćwiczeń. Współczesna edukacja to nowoczesna technologia, której zarówno nauczyciele, jak i rodzice nie powinni się bać, ani jej unikać. Wręcz przeciwnie, zwiększa ona atrakcyjność
i kreatywność nauczania, a zwykłe nabywanie wiedzy zmienia się w niezwykłą podróż w nowoczesność.

Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w czasie pracy z  dziećmi sprawia, że uczeń jest nie tylko odbiorcą podawanych wiadomości, ale poprzez szereg działań samodzielnie szuka rozwiązań. Jest to narzędzie, które pozwala
uczniom rozwijać myślenie kreatywne, spostrzegawczość i umiejętność rozwiązywania problemów, doskonalić zdolności analityczne, nadążać za postępem techniki i z tego postępu świadomie i właściwie korzystać.


Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictwa Skrzat
 

 

Gry matematyczne : (nie tylko) dla klas 1-3
Mirosław Dąbrowski. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2015.

Projekt okładki: Marta Wolna

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Mirosław Dąbrowski, doświadczony pedagog, nauczyciel akademicki, autor wielu książek, od ponad dwudziestu lat prowadzi warsztaty dla nauczycieli klas 1–3 oraz dla nauczycieli matematyki klas starszych poświęcone wykorzystaniu gier dydaktycznych w matematycznym kształceniu dzieci. (...)

W książce opisano kilkadziesiąt gier pogrupowanych zgodnie z wykorzystywanymi w nich pomocami – są tam zatem gry planszowe, karciane, z użyciem dziesięciościennej kostki czy wykorzystujące, i to w różny sposób, kamienie domina. Autor pokazuje także, w jaki sposób gry można tworzyć samodzielnie albo modyfikować te już istniejące, tak aby lepiej spełniały nasze oczekiwania. Istotnym uzupełnieniem treści są również praktyczne wskazówki będące nieocenioną pomocą dla osób stosujących w pracy gry dydaktyczne.

Książka przeznaczona jest nie tylko dla nauczycieli i rodziców uczniów klas 1–3. Można z niej także korzystać w starszych klasach szkoły podstawowej. Będzie świetnym narzędziem pracy terapeutów a także przyda się w zajęciach świetlicowych.

Opis zaczerpnięty z okładki książki

 

Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych. Cz. 2

Mirosław Dąbrowski. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2016.

Projekt okładki
: Marta Wolna

PRZEJDŹ DO KATALOGU


Mirosław Dąbrowski, doświadczony pedagog, nauczyciel akademicki, autor wielu książek, od ponad dwudziestu lat prowadzi warsztaty dla nauczycieli klas 1–3 oraz nauczycieli matematyki klas starszych poświęcone wykorzystaniu gier dydaktycznych w matematycznym kształceniu dzieci.

Gry dydaktyczne są doskonałą okazją do wspólnego uprawiania matematyki, na każdym poziomie edukacji i przez wszystkich! Dzięki umiejętnemu stosowaniu gier, dzieci będą uczyć się rzeczy ważnych dla matematyki i dla siebie i będą to zawdzięczać własnej aktywności, sukcesywnie rosnącej wierze w swoje siły i możliwości oraz rosnącej motywacji do uczenia się.

Książka jest adresowana przede wszystkim do nauczycieli i rodziców uczniów klas 1–3 i starszych klas szkoły podstawowej. Będzie ona niezastąpionym narzędziem pracy terapeutów, a także przyda się w zajęciach świetlicowych.

W książce jest opisane kilkadziesiąt gier pogrupowanych zgodnie z wykorzystywanymi w nich pomocami – są tu zatem gry z użyciem dziesięciościennej kostki, gry na planszy stu liczb, gry strategiczne i inne. Autor pokazuje, że gry można tworzyć także samodzielnie albo modyfikować je, aby lepiej spełniały nasze oczekiwania. Czytelnik znajdzie tu praktyczne wskazówki, o czym warto pamiętać, gdy stosuje się w pracy gry dydaktyczne.

Opis zaczerpnięty z okładki książki

 

101 zabaw z klockami : nauka matematyki poprzez zabawę

Małgorzata Skura, Michał Lisicki. - Gliwice : Wydawnictwo Helion, 2018.

Projekt okładki: Studio Gravite/Olsztyn Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Schody, wieże, węże, a może zegary? Odkryj radość nauki z klockami!

Klocki to podstawa udanej zabawy! Wie o tym każde dziecko. Otwierają przestrzeń aktywności i kreacji. Ich wszechstronne możliwości często wykorzystuje się we wczesnej, nieformalnej edukacji matematycznej dzieci. Zabawy i zadania proponowane przez autorów tej niezwykle pomysłowej książki będą inspiracją dla każdego.

Znalazły się tu zadania indywidualne i grupowe, interesujące pytania i mnóstwo propozycji wspólnej zabawy. Specjalnie dla nauczycieli autorzy przygotowali opisy celów i rozwijanych przez dziecko umiejętności matematycznych. Co można zbudować z drewnianych klocków w czterech kolorach? Jak można je pogrupować? Jak podpowiadać dziecku różne sposoby ich liczenia? Jak uczyć się szacowania, porównywania, działań matematycznych? Jak pomóc najmłodszym wypracować własne strategie rachunkowe? Sprawdź, jakie łamigłówki Twoje dziecko lubi najbardziej!

Matematyka to także zabawa!

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictwa Helion
 
 
 

Bingo matematyczne : gry matematyczne dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej
Joanna Świercz. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2018.

Okładka: Marta Wolna

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Książka zawiera ponad 1600 zadań zebranych w 55 zestawów, które służą do gry w bingo matematyczne. Zasady tej gry są bardzo proste i może w nią grać każdy, potrzeba tu jedynie kartki papieru i czegoś do pisania. Zadania są opracowywane z myślą o uczniach klas IV–VI szkoły podstawowej. Konstrukcja książki umożliwia ćwiczenie ponad 80% umiejętności wymienionych jako konieczne w podstawie programowej z matematyki dla II etapu edukacyjnego. Prezentowany zestaw gier jest sprawdzoną przez nauczycieli w Polsce doskonałą propozycją dla tych spośród nich, którym nie wystarczają przykłady podane w podręcznikach, a są świadomi faktu, że ich uczniowie nie w pełni opanowali ćwiczone na lekcji umiejętności. Przedstawiona w książce metoda pracy stanowi skutecznie narzędzie do wykorzystania w czasie lekcji powtórzeniowych, utrwalania wiedzy pod koniec semestru czy roku szkolnego. Innym praktycznym zastosowaniem bingo jest użyteczność w sytuacji, gdy pełni się zastępstwo w innej klasie.

Bingo matematyczne pomoże także rodzicom, którzy starają się pomóc w kształtowaniu umiejętności matematycznych swoich dzieci. Zadania zawarte w książce są niewątpliwie ciekawą alternatywą dla zadań zawartych w zeszytach ćwiczeń czy podręcznikach do nauki matematyki.

Opis zaczerpnięty z okładki książki

 

Matma inaczej czyli pomysły na przełamanie lekcyjnej rutyny

[Joanna Świercz]. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2017.

Okładka: Marta Wolna

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Szanowni Nauczyciele, drodzy Rodzice, o tym, że matematyka to ważny przedmiot wiemy wszyscy. Dzieci jednak nie zawsze są tego świadome. Autorka od lat urozmaica lekcje, pokazując uczniom, że nie jest to przedmiot, którego trzeba się bać, bo czy nie lepiej jest zaprzyjaźnić się z „matmą” niż walczyć z matematyką?
Książka „Matma inaczej, czyli pomysły na przełamanie lekcyjnej rutyny” prezentuje, jak wyglądają prowadzone przez Joannę Świercz lekcje matematyki, w których biorą udział dzieci i młodzież w wieku 10–15 lat. Publikacja zawiera pomysły i podpowiedzi, jak realizować trudne, a czasem i nudne tematy. Zaprezentowane są tu też metody do wykorzystania podczas lekcji powtórzeniowych. Zacznijcie je stosować, a sami zobaczycie jak bardzo zajęcia mogą się zmienić. Przekonajcie się, w jaki sposób można wykorzystać różnorakie narzędzia – i te najnowocześniejsze jak tablet czy smartfon, czy te bardziej „tradycyjne” – karty matematyczne, kości albo zaadaptowane na potrzeby zajęć gry planszowe, a nawet… packi na muchy.
Książka przyda się nauczycielom matematyki na lekcjach, ale także może stanowić inspirację na zajęcia dodatkowe. Zachęcamy do korzystania z niej w pracy z uczniami o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Mamy nadzieję, że proponowane pomysły sprawdzą się na obozach matematycznych, koloniach, zielonych szkołach i, że będą inspiracją do tworzenia własnych zabaw – nie tylko matematycznych.

Opis zaczerpnięty z okładki książki

 

Pozwólmy dzieciom grać : o wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej

Renata Korolczuk, Małgorzata Zambrowska. - Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2014.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Pomysły opisane w tej publikacji są efektem naszych przemyśleń, wielu godzin przeprowadzonych zajęć, a także rozmów z dziećmi, nauczycielami i rodzicami. Terminem „gry planszowe” obejmujemy w niniejszej publikacji nie tylko gry rozgrywane na planszy, ale także gry karciane, z kostkami, z klockami i w dalszej części publikacji będziemy pisać o nich po prostu „gra”. Wiele lat prowadziłyśmy regularne zajęcia, na których korzystałyśmy z gier planszowych. Były to zajęcia dla grup dzieci w przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach. Obserwowałyśmy, jak pracują z grami uczniowie i jak zmieniają nastawienie do gier nauczyciele. Z każdymi kolejnymi zajęciami wzrastało zaangażowanie uczniów, a także nabywali oni nowych umiejętności. Przestrzegali ustalonych zasad i coraz lepiej radzili sobie zarówno z wygrywaniem, jak i przegrywaniem – to bardzo ważne zwłaszcza dla młodszych dzieci. W rozmowach o graniu i w czasie podsumowania zajęć uczniowie opowiadali o swoich strategiach prowadzących do wygranej i umiejętnościach, które ćwiczyli podczas gry. Na każdych zajęciach uczestnicy pracowali w innych grupach i widać było, że coraz lepiej radzą sobie ze współpracą tego typu.

Prowadziłyśmy także warsztaty dla nauczycieli o wykorzystaniu gier planszowych w szkole. Początkowo nauczyciele traktowali gry jako zabawę, nie wyobrażając sobie, że mogą ich użyć na typowej lekcji. Podczas warsztatów zauważali coraz więcej umiejętności, które można ćwiczyć dzięki grom. Wiemy, że wielu z tych nauczycieli włączyło je potem do swojego warsztatu pracy.

Efekty, jakie daje wprowadzenie do warsztatu nauczyciela gier planszowych, okazały się bardziej spektakularne, niż zakładałyśmy na początku naszej pracy. W tym tekście zwracamy uwagę przede wszystkim na wykorzystanie gier planszowych w kształtowaniu umiejętności matematycznych. Nie oznacza to jednak, że granie nie kształtuje innych umiejętności, np.  społecznych. Stosując gry w szkole, kształtujemy je wszystkie, nie jest możliwe pominięcie którejkolwiek z nich.

Opis zaczerpnięty ze Wstępu do książki

 

Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki?

Jerzy Nowik, Joanna Świercz. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2016.

Projekt okładki: Tomasz Fronckiewicz

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Gra w kości jest jedną z najstarszych, znanych ludzkości gier. Służyła głównie do przewidywania losu, dopiero z czasem stała się grą hazardową o wybitnie losowym charakterze. W wiekach XV i XVI grami, również grą w kości, zajęli się matematycy, próbując określić szanse wygrania, czyli obliczając prawdopodobieństwo zdarzeń.

Większość kostek używanych do grania ma kształt wielościanów foremnych, ale są też będące modelami wielościanów foremnych lub półforemnych i mogą urozmaicić każdą grę. Miłośnicy gier i zabaw matematycznych mogą korzystać także z innych kostek, jak 30-ściennej, a nawet 100-ściennej. Jednak najbardziej użyteczną w grach i zabawach matematycznych jest kostka dziesięciościenna.

Gry z wykorzystaniem kości, zazwyczaj zaliczamy do tzw. gier towarzyskich, których celem jest rozrywka, wiążąca się z rywalizacją, a tym samym z możliwością wygranej, jak i przegranej. Ważne jest aby dzieci były przygotowane, że nie zawsze wygrywają.

W książce jest 41 gier opracowanych tak, by szybko można było przeprowadzić zabawę, a dodatkowo na końcu są 4 gotowe scenariusze lekcji.

Publikacja będzie przydatna nie tylko na lekcjach matematyki. Proponowane gry i zabawy mogą być stosowane także w świetlicy, na zajęciach wyrównawczych, zielonej szkole, a nawet w domu. Zabawy z kostkami będą ciekawą formą uzupełnienia zajęć na każdym poziomie edukacji.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictwa Nowik

 

Aktywne metody w kształceniu matematycznym

Zdzisław Kierstein. - Wyd. 2. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2006.

Projekt okładki: Małgorzata Futkowska

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Metody aktywne to takie sposoby działania, które pozwalają uczniowi rozwijać intuicję, nowe pomysły, wyrabiać umiejętność komunikowania się i sztukę dyskutowania. Nową wiedzę i umiejętności uczeń powinien przyswoić sobie nie tylko indywidualnie, ale i zespołowo. Współczesna szkoła powinna przygotować ucznia do tego rodzaju pracy przez przykłady i wskazówki związane z umiejętnością organizowania warsztatu pracy, planowania czasu pracy i metod uczenia się, zarówno w szkole, jak i poza nią.
I o tym jest ta książka przygotowana przez doświadczonego nauczyciela i dydaktyka.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictwa Nowik


 
 


Wybrane metody i techniki aktywizujące : zastosowania w procesie nauczania i uczenia się matematyki

Maria Wójcicka. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2004.

Projekt okładki i strony tytułowej: Janusz Obłucki

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Książka zawiera przykłady metod aktywizujących w nauczaniu, których zastosowanie w matematyce jest rozwiązaniem autorskim. (...) Odbiorcami tej publikacji mogą być nie tylko nauczyciele matematyki na wszystkich etapach edukacyjnych, lecz także nauczyciele przyrody, biologii, geografii, fizyki i chemii po dokonaniu modyfikacji zastosowań.

Opis zaczerpnięty z okładki książki


 


Projekty edukacyjne w gimnazjum : matematyczno-przyrodnicze

Kinga Gałązka [et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2012.

Projekt okładki: Eliza Goszczyńska

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Szukasz pomysłu na interesujący projekt edukacyjny z zakresu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych?
Chcesz sprawić, by uczniowie polubili świat liczb, praw fizyki oraz otaczającej ich przyrody?
Skorzystaj z pomysłów na niebanalne projekty edukacyjne w gimnazjum, zarówno dla mniejszych, jak i większych grup uczniów.
W publikacji szczegółowe opisy projektów edukacyjnych, wzory dokumentów, podstawowe zasady prowadzenia projektów.

Opis książki zaczerpnięty z Księgarni Internetowej PWN


 
 


Niektóre metody rozwijania matematycznej aktywności uczniów 

Kazimierz Skurzyński. - [Wyd.2 uzup.]. - Szczecin : Uniwersytet Szczeciński, 2001.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

(...) Takimi właśnie problemami chciałbym się zająć w niniejszej pracy. Nazywać je będę technikami bądź procedurami rozwijania aktywności matematycznej uczniów. Nie trzeba bowiem specjalnie uzasadniać, że rozwijanie aktywności matematycznej uczniów, czy też ogólnie - aktywności umysłowej, jest jednym z ważniejszych zadań nauczyciela, szkoły i społeczeństwa.
W szczególności chodzi tu o rozwijanie aktywności matematycznej uczniów przez:
- modyfikowanie zadań, twierdzeń i pojęć matematycznych,
- rozwiązywanie zadań różnymi sposobami,
- kontrastowanie pojęć matematycznych,
- łączenie operacji danej z odwrotną,
- wykorzystywanie analogii w nauczaniu matematyki,
- uzmiennianie stałej w rozumowaniach matematycznych.

Opis zaczerpnięty ze Wstępu do książki
 

 
 



Nauczanie łamigłówkowe

Matthew Michalewicz, Zbigniew Michalewicz ; Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych. - Warszawa : Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, 2010.

Projekt okładki: Andrzej Pilich

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Rozwiązywanie zagadek to (...) coś więcej niż ćwiczenia umysłowe. Zbigniew i Matthew Michalewicz, podobnie jak filozofowie i matematycy przed nimi, dostrzegli moc pedagogiczną, jaka ukryta jest w rozwiązywaniu zagadek. W książce znajduje się mnóstwo ciekawych zagadek wraz z obszernie wyjaśnionymi rozwiązaniami. Każdy czytelnik posiadający podstawową wiedzę z matematyki oraz odrobinę ciekawości z przyjemnością ją przeczyta. Autorzy jednak nie tylko przedstawiają strategie rozwiązywania problemów, zasady leżące u podstaw rozwiązywania zagadek oraz dowodzą siły nauczania przez zagadki, ale też pokazują, że uczenie się rozwiązywania problemów może być świetną zabawą!
W ten sposób dali nam wspaniałą książkę o rozwiązywaniu problemów, która jest jednocześnie edukacyjna i dostarczająca rozrywki. Mam nadzieję, że zostanie ona włączona do programów nauczania rozwiązywania problemów na całym świecie.


Alan Noble
Engineering Director, Google
Sydney, Australia


Opis zaczerpnięty ze Słowa wstępnego do książki

 


Jak pokroić tort i inne zagadki matematyczne

Ian Stewart ; przeł. Agnieszka Sobolewska. - Warszawa : Prószyński Media, 2012.

Projekt okładki © Spike Gerrell

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Jak pokroić tort to kolejna porcja zadziwiających i fascynujących zagadek matematycznych, przedstawionych przez mistrza matematycznej rozrywki – profesora Iana Stewarta. Prowadząc czytelnika przez niezwykły świat problemów, nad którymi jeszcze do niedawna bezskutecznie głowili się najlepsi matematycy świata, profesor Stewart pokazuje różnorodność i potęgę dzisiejszej matematyki w jej rozmaitych odsłonach: od grafów, probabilistyki i logiki, do topologii i kwazikryształów (oraz oczywiście podziału tortu). Jak pokroić tort to nie tylko znakomita rozrywka, ale przede wszystkim celebracja radości z poznawania matematycznych badań i odkryć, przedstawionych w sposób najbardziej przystępny z możliwych.

Opis zaczerpnięty z okładki książki


 


Matematyka dla dzieci : pomoc dla nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej : z Jackiem w świat

Krystyna Dąbek. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2015.

Projekt okładki i rysunki: Marta Wolna

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Proponuję Państwu książkę, które zawiera praktyczne rozwiązania. Jej przesłanie to wzbogacenie procesu edukacyjnego o ciekawe zadania i sytuacje dydaktyczne tak istotne w procesie nauczania małych dzieci. Nauczyciele klas niższych znajdą tutaj pomysły na zadania, które odpowiednio wkomponowane w przebieg zajęć stać się mogą odskocznią od podręczników, ćwiczeń i schematycznego wypełniania kart pracy. Moim pragnieniem jest przeniesienie przez nauczycieli proponowanych zadań do praktyki szkolnej, a tym samym, taką mam nadzieję, przyczynienie się do intensyfikacji i stymulacji aktywności uczniów.

W książce zaproponowano zadania, które pozwalają w niekonwencjonalny sposób uczyć matematyki, konstruować wiedzę oraz rozwijać umiejętności. Praca z wykorzystaniem zadań umożliwia również kształtowanie postaw uczniów, takich jak: respektowanie zasad, współpraca w grupie, wiara we własne możliwości oraz wzrost motywacji do uczenia się matematyki. Zastosowanie zadań nie tylko urozmaica i uatrakcyjnia zajęcia, ale i ułatwia uczniom zrozumienie, pomaga rozbudzić ich zainteresowania, pokazuje, że matematyka wcale nie jest taka trudna.

(...)

Książka adresowana jest do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, szukających innowacyjnych pomysłów na prowadzenie zajęć z edukacji matematycznej. Przedstawione w niej zadania pozwalają na wieloobszarowe zaangażowanie aktywności dziecka, uniknięcie rutyny i rozwijanie umiejętności matematycznych. Zadania wymagają od dziecka wielorakiej autentycznej aktywności, wzbudzają emocje, a przede wszystkim - uczą.

Opis zaczerpnięty ze Słowa wstępnego do książki


   


Matematyka w zabawach i grach w szkole podstawowej

Eva Krejčová ; [tł. Joanna Kapica-Curzytek]. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2016.

Projekt okładki: Daria Kotyś

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Niniejsza książka to wynik około piętnastu lat starań, których celem było zwrócenie uwagi na wartości związane z zastosowaniem gier i zabaw dydaktycznych w edukacji matematycznej w szkole podstawowej, na ich znaczenie i różnorodne funkcje.

Jest to zbiór 136 gier i zabaw oraz wielu ich wariantów, które można wykorzystać w różny sposób na zajęciach lekcyjnych z zakresu matematyki. Motywują one uczniów do wysiłku w procesie przyswajania nowego materiału, na etapie jego powtarzania i utrwalania, a także w toku kształtowania wielu różnorodnych kompetencji. Można je także stosować w ramach pozalekcyjnych zajęć matematycznych.

Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla początkujących nauczycieli oraz studentów edukacji wczesnoszkolnej. Z pewnością okaże się przydatna także bardziej doświadczonym nauczycielom w poszerzeniu repertuaru gier i zabaw dydaktycznych.

Każda gra i zabawa ma swoją nazwę, określono jej cele edukacyjne i rodzaje kształtowanych kompetencji oraz listę niezbędnych pomocy dydaktycznych. Przeprowadzenie gier i zabaw ułatwią wskazówki i szczegółowy opis przebiegu a także liczne ilustracje. W spisie treści oznaczone jest, dla której klasy przeznaczona jest dana gra lub zabawa.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictwa Nowik


 


W krainie liczb : koncepcja wczesnego nauczania matematyki przez zabawę

Gerhard Friedrich, Viola de Galgóczy, Barbara Schindelhauer ; [il. Eva Spanjardt ; tł. Magdalena Rykowska]. - Kielce : Wydawnictwo Jedność, 2011.

Projekt okładki: Edyta Borzych

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Książka ta oferuje wychowawcom, nauczycielom i rodzicom:

- mnóstwo propozycji do zintegrowanego nauczania wszystkich cyfr i liczb do dwudziestu,
- impulsy, aby dzieci wykorzystywały całą swą fantazję, zanurzając się w świat podstaw matematyki,
- oryginalne zabawy, opowiadania oraz piosenki, które dodatkowo wspierają rozwój mowy i zachowań społecznych najmłodszych.

Wypróbowane i niezawodne pomysły dla przedszkoli i pierwszych klas szkół podstawowych, a także dla wszystkich tych, którzy chcą przez zabawę pokazać dzieciom piękno matematyki.

Opis zaczerpnięty z okładki książki


 


Matematyka dla naszych dzieci : nietypowe gry i zabawy matematyczne

Marek Pisarski ; il. Joanna Berka. - Wyd. 2. zm. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2011.

Projekt okładki: Katarzyna Mular

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Publikacja zawiera 50 scenariuszy gier i zabaw przeznaczonych dla dzieci w wieku od 6 do 10 lat. Można z niej korzystać w domu lub w szkole, podczas lekcji i zajęć w świetlicy. Proponowane gry i zabawy są dobre zarówno na długie zimowe wieczory, jak i na letnie deszczowe poranki. Rozwijają umiejętności przydatne podczas rozwiązywania zadań matematycznych oraz umożliwiają miłe i pożyteczne spędzanie czasu.

W książce znajdziemy także szczegółowe omówienia zasad prowadzenia zajęć matematycznych z dziećmi, przyczyny ich trudności z matematyką oraz praktyczne rady, jak nie popełniać typowych błędów metodycznych.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictwa Nowik


 
   


Matematyczna bombonierka : wielka księga zagadek

Krzysztof Ciesielski, Zdzisław Pogoda. - Warszawa : Demart, 2016.

Projekt graficzny okładki i serii: Krzysztof Stefaniuk

Zdjęcia na okładce: Krzysztof Ciesielski, Zdzisław Pogoda; Fotolia: Sashkin, Gresei, Halfpoint

PRZEJDŹ DO KATALOGU


Bombonierka jest to kolekcja czekoladek, najczęściej urozmaiconych i atrakcyjnie zapakowanych. (…) A czego można się spodziewać po matematycznej bombonierce? (…) W tej książce umieszczone są krótkie, przeważnie niezależne od siebie nawzajem, opowiadania o liczbach, figurach geometrycznych, ludziach matematyki – i nie tylko… Opowiadania te zostały zebrane w formie odpowiedzi na pytania.

(…)

Stopień trudności zagadek i odpowiedzi nie jest jednakowy. Zależało nam na tym, by obok tematów „szkolnych” przedstawić [nieraz bardzo pobieżnie] rozmaite zagadnienia z matematyki wyższej, nie poruszane w programie szkolnym.

Książkę podzieliliśmy na siedem części. Trzy pierwsze rozdziały: Liczby, Figury oraz Rozmaitości są związane ze standardową matematyką; ostatnia z nich najbardziej chyba oddalona jest od tego, co się dzieje w szkole. Trzy następne mają nieco inny charakter. W programie szkolnym bardzo niewiele mówi się o ludziach, którzy na przestrzeni wieków – od starożytności do współczesności – wnieśli ogromny wkład w rozwój Królowej Nauk; chcieliśmy ten brak nadrobić, a przy okazji przekazać to i owo o dokonaniach tych uczonych – temu poświęciliśmy rozdział czwarty. Nie ma matematyki bez logicznego rozumowania, bez rozdziału o zadaniach „matematyczna bombonierka” byłaby zatem niepełna; staraliśmy się umieścić tam zadania niestandardowe, a i nie przesadnie trudne. Jest wreszcie rozdział z dowcipami i anegdotami. (…) Ostatnia część to rozwiązania zadań z rozdziału piątego.

Opis zaczerpnięty ze Wstępu do książki


 


Atrakcyjne lekcje matematyki w grupach

Ewa Słocińska, Maria Subik. - Wrocław : "Croma", cop. 2000.

Projekt okładki i skład: Wojciech Miatkowski

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Praca w grupach to aktywna metoda zdobywania przez ucznia wiedzy i umiejętności - uczy współdziałania w zespołach, sprzyja umiejętności komunikacji, jest bardziej atrakcyjna i skuteczna niż tradycyjne metody nauczania. Pracując w grupach uczniowie mogą swobodnie dyskutować, wypowiadają własne zdanie, porozumiewają się - dochodzą do kompromisu, są zauważeni, dowartościowani, gdyż każdy ma swój udział w rozwiązaniu zadania. Czują się bezpieczni, dzięki czemu stają się bardziej otwarci.

Książka "Atrakcyjne lekcje matematyki w grupach" zawiera gotowe konspekty gier z rozwiązaniami, które nadają się do wykorzystania zarówno podczas lekcji ćwiczeniowych, jak i powtórzeniowych w szkole podstawowej i gimnazjum. (...) Autorki sprawdziły przydatność gier w różnych zespołach klasowych - uczniowie mogą pracować w grupach sześcioosobowych (optymalne, jak wynika z wieloletnich doświadczeń) oraz w innych układach (np. w parach).

Opis zaczerpnięty z okładki książki


 


Domino matematyczne : zestaw 60 gier dla uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjum

Marzena Kubera. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2016.

PRZEJDŹ DO KATALOGU


Polecamy niniejszy zbiór gier nauczycielom i terapeutom pracującym z uczniami, którzy mają trudności w uczeniu się matematyki, a także samym uczniom i ich rodzicom. Zawiera on 60 domin matematycznych przeznaczonych dla uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjów.  

Gra matematyczna pozwala uatrakcyjnić i urozmaicić zajęcia, a także pomaga utrwalić u uczniów poznane pojęcia i wiadomości, usystematyzować ich wiedzę oraz rozbudzić zainteresowania.

Domina można wykorzystać na lekcjach w szkole, na zajęciach terapeutycznych bądź dydaktyczno-wyrównawczych, a także na kółku matematycznym, w świetlicy szkolnej i w domu.

Obowiązują w niej zasady podobne do zasad powszechnie znanej gry w domino. Jest to typowa gra strategiczno-losowa, w której biorą udział dwie osoby.

Opis zaczerpnięty z okładki książki


 
 


Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier ? : metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Krystyna Dobosz, Ewa Zielińska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Książka jest pierwszą publikacją z serii Edukacja matematyczna dzieci. Seria jest adresowana do wszystkich, którzy chcą i mogą zająć się edukacją dzieci w wieku od piątego do ósmego roku życia. Autorzy serii zamierzają przekazać najważniejsze wiadomości o sposobach rozwijania dziecięcego umysłu, zwłaszcza w zakresie inteligencji operacyjnej, wprowadzania dzieci w świat dostępnej im matematyki, możliwościach kształtowania odporności emocjonalnej na sytuacje trudne.  Te trzy obszary – rozumowanie, emocje i umiejętności matematyczne – muszą być traktowane łącznie. Dzięki takiej spójności możliwe jest bowiem szybkie i skuteczne kształtowanie dziecięcych kompetencji. Oznacza to także dobre przygotowanie do nauki w szkole. Książka, którą oddajemy do rąk Czytelnika, to opis metody przyspieszenia rozwoju umysłowego dzieci w wielu od piątego do ósmego roku życia. Głównym elementem tej metody jest konstruowanie gier przez dzieci. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Krystyna Dobosz, Ewa Zielińska – autorki pracy „Jak nauczyć dzieci konstruowania gier?” – zamieściły w książce scenariusze ćwiczeń, gier i zabaw dydaktycznych, które mogą być wykorzystywane w domu, w szkole i w poradniach. Książka jest praktycznym poradnikiem dla rodziców, metodyków, nauczycieli, pracowników poradni zawodowych. Zawiera ogromne walory poznawcze i metodyczne.

Opis zaczerpnięty z okładki książki


 




Zabawy matematyczne : propozycje dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym

Dorota Niewola. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Celem zawartych w książce propozycji jest aktywizowanie działalności poznawczej dzieci w taki sposób, aby uczenie się było atrakcyjniejsze, dostarczało wielu wrażeń i zapewniało większe efekty wychowawczo-dydaktyczne.

Założeniem Zabaw matematycznych jest więc nie tylko rozwijanie procesów poznawczych dzieci, kształcenie umiejętności matematycznych, orientacji w stosunkach przestrzennych i wielkościowych, ale również integracja wychowania i nauczania.  Każde proponowane działanie opatrzone jest celem szczegółowym.

Starałam się, aby reguły zabaw były jasno sprecyzowane, zaś wszyscy jej uczestnicy mieli równe szanse na osiągnięcie celów.

Zabawy matematyczne są propozycją skierowaną do nauczycieli przedszkoli, nauczycieli prowadzących zajęcia wyrównawcze oraz nauczycieli klas młodszych.

Opis zaczerpnięty ze Wstępu do książki


 


Nasza matematyka : zabawy i gry dydaktyczne

Henryk Moroz. - Warszawa : "BGW", 1991.

Projekt okładki i karty tytułowej: Karol Syta

PRZEJDŹ DO KATALOGU

(...) Przedstawione w pracy przykłady zabaw i gier dydaktycznych oraz dołączona do niej wyprawka matematyczna stwarzają warunki do różnorodnych ćwiczeń praktycznych, które stanowią podstawę czynnościowego nauczania matematyki. Równolegle z działalnością praktyczną rozwijana jest mowa dziecka, która stymuluje rozwój operacji myślowych.

(...)

Adresatem tej książki są też rodzice dzieci w wieku 6-10 lat znajdujący czas na wspólną z dzieckiem zabawę lub grę. Nie chodzi przy tym o „wyuczenie” danej zabawy lub gry. Najważniejszym czynnikiem skuteczności kształcenia naszego dziecka są próby samodzielnego rozwiązywania problemów, formułowanie uogólnień i wniosków wynikających z doświadczeń nabytych w trakcie zabawy lub gry.

Opis zaczerpnięty z Przedmowy do książki


 
 


Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie : przewodnik po metodach aktywizujących

Edyta Brudnik, Anna Moszyńska, Beata Owczarska. - Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2010.

Projekt okładki: Ola Makowska

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Nasze opracowanie ma charakter praktycznych wskazówek i zawiera wyłącznie przykłady sprawdzone na lekcji.

(...)

Metody aktywizujące rozumiemy jako wskazówki, sposoby działania, które pomogą uczniom:

Metody aktywizujące rozumiemy jako wskazówki, sposoby działania, które pomogą uczniom:
•pogłębić zainteresowanie wspólną sprawą,
•przyswoić bez trudu nową wiedzę,
•rozwinąć własne pomysły i idee,
•komunikować się,
•dyskutować i spierać się na różne tematy,
•podjąć działania na rzecz własnej szkoły.

(...)

Wszystkie metody opisane w przewodniku pomagają rozwijać następujące umiejętności:
•planowania, organizowania i oceniania własnej nauki,
•skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia,
przygotowania do publicznych wystąpień,
•efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji,
•rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
•poszukiwania,  porządkowania  i  wykorzystywnia  informacji  z  różnych  źródeł  oraz  efektywnego  
posługiwania się technologią informacyjną,
•stosowania zdobytej wiedzy w praktyce,
•rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
•przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.


Opis zaczerpnięty z wprowadzenia do książki


 




Matematyka : szkoła podstawowa. Zeszyt 1

red. serii Józef Grochulski, Henryk Ruszczyk. - Kielce : Zakład Wydawniczy SFS, 2000.

Projekt okładki, opracowanie graficzne: Mariusz Brudnik

PRZEJDŹ DO KATALOGU


Matematyka : szkoła podstawowa. Zeszyt 2
red. Józef Grochulski, Henryk Ruszczyk. - Kielce : Zakład Wydawniczy SFS, 2001.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Szanowa Koleżanko, Szanowny Kolego!

Niniejszy tom (...) zawiera przykładowe scenariusze lekcji dające się wykorzystać w praktyce nauczania w klasach IV-VI.
Autorzy scenariuszy starali się w szerokim zakresie uwzględniać wymagania, jakie niosą zmiany związane z wprowadzeniem reformy systemu edukacji w naszym systemie oświatowym.
Szczególny nacisk położono w nich na metody i formy pracy sprzyjające kształtowaniu aktywnych postaw uczniów.
Scenariusze zawierają sugestie dotyczące działań nauczyciela (oznaczone symbolem N.) oraz czynności ucznia (oznaczone symbolem U.). Wśród tych ostatnich pojawiają się czynności o charakterze organizacyjnym, jak i czynności mające charakter aktywności matematycznych.


Redaktorzy serii
dr Józef Grochulski, dr Henryk Ruszczyk


Opis zaczerpnięty z wprowadzenia do publikacji


 




Matematyka : gimnazjum. Zeszyt 1

red. serii Lucyna Baczyńska. - Kielce : Zakład Wydawniczy SFS, 2000.

Projekt okładki, opracowanie graficzne: Mariusz Brudnik

PRZEJDŹ DO KATALOGU


Matematyka : gimnazjum. Zeszyt 2
red. zeszytu Lucyna Baczyńska. - Kielce : Zakład Wydawniczy SFS, 2001

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Drogie Koleżanki i Koledzy

(...) Nasze scenariusze opracowane zostały opierając się na metodach aktywizujących szeroko opisanych w Przewodniku po metodach aktywizujących "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie". Zdajemy sobie bowiem sprawę, że w zreformowanym nauczaniu metody te zajmują naczelne miejsce. Dlatego są tak szeroko przez nas propagowane. Również dla uatrakcyjnienia pracy na lekcjach matematyki warto czasem sięgnąć po metody, które stwarzają możliwość zabawy, a jednocześnie budzą aktywność matematyczną. Scenariusze, które publikujemy, pokazują jak praktycznie zastosować powyższe metody na lekcjach. Poprzez metodę rozumiemy taki sposób rozmowy i pracy z uczniami, w którym i oni, i my, nauczyciele, osiągniemy zaplanowane cele nauczania.


Lucyna Baczyńska - redaktor serii.

Opis zaczerpnięty z wprowadzenia do publikacji


 




Matematyka : szkoła ponadgimnazjalna. Zeszyt 1

red. Danuta Pyrek. - Kielce : Zakład Wydawniczy SFS, 2001.

Projekt okładki: Mariusz Brudnik

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Nauczycielu matematyki!

Oddajemy do Twoich rąk pierwszy z zeszytów prezentujących scenariusze lekcji matematyki na poziomie szkoły średniej, przeprowadzonych metodami aktywizującymi. Zaprezentowane metody pracy z uczniem zostały zaczerpnięte z publikacji: Przewodnik po metodach aktywizujących - "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie".

(...)

Zmiana koncepcji kształcenia matematycznego wzmacnia - obecne od dawna - tendencje, by uczeń był świadomy celów edukacyjnych. Osiągnąć to można poprzez taki sposób formułowania zadań i problemów, który akcentuje zagadnienie praktyczne oraz poprzez zaangażowanie ucznia w procesie dochodzenia do wiedzy i doskonalenia nabytych umiejętności. Sądzę, że praca z tym zeszytem pozwala realizować oba aspekty kształcenia. Daje szansę, by każdy z uczniów stał się aktywnym uczestnikiem procesu nauczania.


Scenariusze zebrała Danuta Pyrek,
doradca metodyczny w Samorządowym Ośrodku Doradztwa Metodycznego w Kielcach
przy współpracy Jacka Człapińskiego,
egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi


Opis zaczerpnięty z wprowadzenia do publikacji


 



Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku : pytania, refleksje, dobre rady : poradnik dla nauczycieli

Julian Piotr Sawiński. - Warszawa : Difin, 2014.

Projekt okładki: Łukasz Piotrowski

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Różnorodne techniki motywowania uczniów do uczenia się i pobudzania kreatywnego myślenia, inspirowanie i rozwijanie racjonalnego myślenia uczniów, neurodydaktyka i organizowanie procesu uczenia się, problem egalitaryzmu i elitaryzmu, praca zespołowa uczniów, uczenie odpowiedzialności i samodzielności, nowoczesne technologie w szkole – to tylko niektóre z zagadnień omówionych w tym poradniku. Autor przedstawił metody aktywizowania uczniów w procesie nauczania – uczenia się, podając wiele wartościowych przykładów z praktyki pedagogicznej swojej i uznanych autorytetów w tej dziedzinie. Przedstawione działania mogą być od razu wykorzystane w praktyce szkolnej. Każdy rozdział podsumowany jest dobrymi radami dla Czytelnika oraz pytaniami sprawdzającymi wraz z wykazem literatury pogłębiającej omawiane zagadnienia, co inspiruje do aktywnej pracy z poradnikiem.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictwa Difin



 



Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji : poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Cz. 1

Julian Piotr Sawiński. - Warszawa : Difin, 2015.

Projekt okładki: Łukasz Piotrowski, Edit sp. z o.o.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Zadaniem każdego nauczyciela i każdej szkoły jest ciągła troska o wysoką skuteczność uczenia się oraz edukacji. Zależy ona od wielu różnych czynników, jednak warunkują ją przede wszystkim: potencjał uczniów, rodzaj i poziom ich aktywności oraz kompetencje nauczycieli.

Poradnik prezentuje różne metody aktywizowania wraz z przykładami z praktyki. Pokazuje, jak sprawnie organizować kształcenie, które w dużym stopniu przekłada się na przyszłość uczniów.

Każdy rozdział podsumowują:

> dobre rady dla Czytelnika,
> zadania do samodzielnej pracy oraz
> wykaz literatury, pozwalającej pogłębić omawiane zagadnienia, co pozwala na samodzielną i aktywną pracę z poradnikiem.


Opis zaczerpnięty z okładki książki


 


Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji : poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Cz. 2

Julian Piotr Sawiński. - Warszawa : Difin, 2016.

Projekt okładki: Łukasz Piotrowski, Edit sp. z o.o.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Skuteczność jest jedną z ważniejszych cech wszystkich naszych celowych działań. Nauczyciele i dyrektorzy szkół są żywo zainteresowani zabieganiem o wysokie efekty pracy szkoły. Drogą do tego celu jest przede wszystkim zmotywowanie uczniów do zdobywania wiedzy, do pracy i wysiłku. Wszystkie prezentowane zagadnienia dotyczą edukacyjnych innowacji, które zwykle łamią normy, schematy i stereotypy oraz zmierzają do uzyskania wyższych efektów uczenia sie uczniów. Wymaga to precyzyjnego formułowania celów oraz zapału i chęci do wysiłku, prawdziwego zaangażowania i entuzjazmu.

Jak w pierwszej części, pomocne będą:

> zadania do samodzielnej pracy,
> wykaz literatury, pozwalającej pogłębić omawiane zagadnienia oraz
> 6 kolejnych szkoleń <b> - o twórczości i kreatywności, wymaganiach i konsekwencji, znaczeniu rozumienia, motywowaniu, życzliwości i lekcji odwróconej.


Opis zaczerpnięty z okładki książki


 



Spoko lekcja 2, czyli Jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia
 
Joanna Małgorzata Łukasik. - Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2011.

Projekt okładki: Edyta Borzych

PRZEJDŹ DO KATALOGU


W książce tej znajdziemy […] metody, gry, zabawy i ćwiczenia podzielone na cztery grupy. Głównym kryterium ich przyporządkowania jest zastosowanie w konkretnej części lekcji (wprowadzenie, część właściwa, podsumowanie) oraz cel (zmotywowanie do pracy, przyswojenie treści lekcji, utrwalenie i sprawdzenie wiedzy).
„Spoko lekcja 2” [...] to nie tylko źródło inspiracji i ciekawych metod pracy z uczniem, które [...] można dowolnie modyfikować, stosować zamiennie w zależności od celu i tematu lekcji. To również [...] wartościowe informacje dla nauczycieli, możliwe do zastosowania w każdej klasie i na każdej lekcji w określonych sytuacjach dydaktyczno-wychowawczych.


Z recenzji wydawniczej
Prof. dra hab. Mirosława J. Szymańskiego


Opis zaczerpnięty z okładki książki

 


Metody aktywizujące : jak nauczyć uczniów uczenia się?

Bożena Kubiczek. - Wyd. 3. - Opole : Nowik, 2007.

Projekt okładki: Sergiusz Kłyś

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Metody aktywne czy metody aktywizujące? To jeden z problemów, które wymagają rozstrzygnięcia. Inne pytania wymagające odpowiedzi to m.in.:
- Na czym polega istota metod aktywizujących (aktywnych)?
- Kogo lub co mają one aktywizować?
- Czym różnią się one od innych metod zwanych podającymi?
- Jak je stosować?

Celem publikacji jest próba znalezienia odpowiedzi na te i inne pytania związane z modernizacją nauczania, zaprezentowane w formie przewodnika podstawowej wiedzy dotyczącej prawidłowości procesu uczenia się, a także próba obalenia kilku mitów na temat uczenia się.

Książka prezentuje również zbiór 30 metod i technik aktywizujących oraz propozycje ich zastosowania.

Opis zaczerpnięty z okładki książki


 


Jak uczyć metodami aktywnymi

Irena Dzierzgowska ; [współpraca autorska] Maria Kotowska. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2004.

Projekt okładki i strony tytułowej: Janusz Obłucki

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Jest to szczególny "zeszyt ćwiczeń" dla nauczyciela (i dyrektora). Metody aktywne (lub aktywizujące - autorka argumentuje, że obie nazwy są poprawne, chociaż ta pierwsza odrobinę wygodniejsza) to takie sposoby nauczania, przy stosowaniu których nauczyciel nie przekazuje uczniom gotowej wiedzy, lecz stwarza warunki do samodzielnego jej zdobywania. Publikacja przedstawia 10 przykładów owych metod, które można dowolnie uszczegóławiać, łączyć, zmieniać, dostosowywać czy traktować jako inspirację do własnych pomysłów, oraz kilkanaście ćwiczeń dla Czytelnika. Po każdym ćwiczeniu zamieszczona jest tabela na notatki, zapisanie wyników, uwag itp. Jeśli bowiem chcemy nauczać za pomocą metod aktywnych, włóżmy aktywny wkład w ich opanowanie...

Opis zaczerpnięty z okładki książki
 

 
 


Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi

Mariola Jąder. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009.

Projekt okładki: Ewa Beniak-Haremska

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Od autorki

(...) Jako nauczyciel akademicki i edukator dostrzegam wśród nauczycieli twórcze niezadowolenie oraz zainteresowanie propozycjami nowych rozwiązań metodycznych w pracy z dziećmi. Publikacja wychodzi naprzeciw tym potrzebom i ma na celu zainspirować nauczycieli do bardziej interesujących i skutecznych działań dydaktycznych. (...)

Autorskie pomysły zawarte w opracowaniu są interesującą propozycją praktycznego zastosowania w edukacji małego dziecka takich metod aktywizujących, jak: projekt, projektowanie okazji edukacyjnych, story-line, twórcze rozwiązywanie problemów, techniki dyskusyjne, mapy mentalne czy techniki przyspieszonego uczenia się.

(...) Publikacja jest adresowana do nauczycieli przedszkoli, nauczycieli edukacji zintegrowanej, wychowawców, opiekunów i innych osób pracujących z dziećmi.(...)
Publikacja składa się z rozdziałów zawierających:
- słowo wstępne;
- założenia teoretyczne dotyczące pracy wybraną metodą;
- przykłady rozwiązań w pracy z dziećmi z zastosowaniem wybranych metod, technik i form organizacyjnych;
- wskazówki i informacje praktyczne wynikające z doświadczeń, obserwacji, refleksji autorki;
- literaturę przedmiotu.


Opis zaczerpnięty z wprowadzenia do książki


 


Uczymy się uczyć
Mel Silberman ; przekł. [z ang.] Jarosław Rybski. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

Projekt okładki: Agnieszka Wójkowska

PRZEJDŹ DO KATALOGU

...Wiemy z doświadczenia, że wiedzę najlepiej zdobywa się przez działanie. Ale w jaki sposób wprowadzać aktywny tryb nauki? Ta książka zawiera szczegółowe, praktyczne sposoby postępowania, które można wykorzystać niemal we wszystkich dziedzinach wiedzy. Zostały opracowane w taki sposób, aby ożywić szkolną monotonię. (...) Książka niniejsza to spójny zbiór metod dydaktycznych.
Książka ta prezentuje 101 metod aktywizujących nauczanie, dzięki którym kształcenie stanie się nie tylko owocne, ale również będzie satysfakcjonujące i przyjemne.

Opis zaczerpnięty z Przedmowy do książki oraz okładki
 


 

 

Książki prezentowane na spotkaniach pierwszego roku pracy
2017/2018

 


 
 Książki prezentowane na trzecim i czwartym spotkaniu członków sieci
- 19 marca i 16 kwietnia 2018 r.

 



Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych : problem diagnozy i terapii

Urszula Oszwa. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Ewa Tatiana Beniak

Celem publikacji jest ukazanie istoty specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności arytmetycznych na tle zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych, ze wskazaniem odrębności mechanizmów i objawów dyskalkulii rozwojowej z jednej strony, z drugiej zaś – zwróceniem uwagi na możliwość jej współwystępowania z dysleksją. Praca zawiera przegląd dotychczas prowadzonych badań nad zaburzeniami rozwoju umiejętności arytmetycznych. Od początku lat dziewięćdziesiątych obserwuje się poważny wzrost zainteresowania problematyką specyficznych trudności w uczeniu się matematyki w wielu krajach, co prowadzi do coraz nowszych odkryć i bardziej pogłębionych analiz, ukierunkowanych na zastosowanie uzyskiwanych rezultatów w praktyce psychologicznej i pedagogicznej. Opracowanie otwiera dyskusję na temat problemów związanych z diagnozą dyskalkulii, utrudniających trafne i rzetelne jej rozpoznanie.

Książka jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców, którymi są m.in. rodzice, nauczyciele, psychologowie, terapeuci, pedagodzy szkolni. 

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Oficyny Wydawniczej "Impuls"






Niepowodzenia w uczeniu się matematyki u dzieci z klas początkowych : diagnoza i terapia
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. - Katowice : UŚ, 1985.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Rozważania zawarte w tej rozprawie koncentrują się wokół problemu niepowodzeń w zakresie uczenia się matematyki na poziomie klas I-III, przy czym punkt centralny badań jest wyraźnie przesunięty ku uczącemu się dziecku oraz sposobom udzielenia mu pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych związanych z matematyką. W obrębie tego problemu pragniemy omówić następujące, bardziej już szczegółowe cele. Są to:

1. Analiza przyczyn powstawania, a także narastania niepowodzeń w uczeniu się matematyki dzieci na poziomie klas I-III. (...)

2. Opracowanie i zweryfikowanie koncepcji pomocy terapeutycznej dla dzieci, które doznają niepowodzeń w uczeniu się matematyki już w klasach I-III.

Opis zaczerpnięty z 1. rozdziału książki
 

 



Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. - Warszawa : Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, 1989.

PRZEJDŹ DO KATALOGU


Projekt okładki i karty tytułowej: Małgorzata Wickenhagen

Podstawą napisania tej książki są moje dziesięcioletnie badania nad przyczynami niepowodzeń w uczeniu się matematyki u dzieci klas początkowych. Zajmowałam się także metodami pomocy terapeutycznej dla dzieci, które z racji pewnych zaburzeń rozwojowych nie potrafiły sprostać wymaganiom z matematyki. Te wieloletnie badania upoważniają mnie do stwierdzenia, że można uniknąć niepowodzeń w nauczaniu tego podstawowego przedmiotu. Można także pomóc tym dzieciom, które ich już, niestety, doznały lub doznają. Wymaga to jednak pewnej wiedzy o złożoności procesu uczenia się matematyki, a także prawidłowościach rozwoju psychicznego dzieci.

Opis zaczerpnięty ze Wstępu do książki
 

 



Aby polubić matematykę : zestaw ćwiczeń terapeutycznych dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej mających specyficzne trudności w uczeniu się matematyki

Alicja Małasiewicz. - Wyd. 4. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2012.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Donat Supiński

Książka ta jest kierowana do uczniów klas I–III, którzy mają specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Zawarte tu ćwiczenia usprawniają pamięć, operacje pamięciowe, spostrzeganie oraz orientację przestrzenną – umiejętności niezbędne do dalszej nauki matematyki. Każdemu zagadnieniu został poświęcony jeden rozdział, a ćwiczenia poprzedzone są krótkim teoretycznym wstępem.

W książce poza opisami zadań znajdują się karty do ćwiczeń zawierające układanki, ilustracje lub graficzne przedstawienia działań. Zadania są różnorodne, by nie nużyć ucznia.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Grupy Wydawniczej HARMONIA
 

 



Praca z uczniem zdolnym i słabym na matematyce

Katarzyna Makowska. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2010.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Maja Witkowska-Ciepluch

Publikacja porusza zagadnienia: Jak pracować na lekcji z uczniem uzdolnionym matematycznie? Skąd się biorą niepowodzenia szkolne uczniów w nauce matematyki? Książka przeznaczona również do realizacji programu Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I–III szkół podstawowych (projekt realizowany w ramach projektów systemowych MEN i beneficjentów systemowych).

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictwa Pedagogicznego ZNP
 

 



Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych : między wiedzą osobistą a jej formalizacją

Alina Kalinowska. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Katarzyna Kerschner

Książka jest zaproszeniem do przemyślenia wyników nauczania matematyki w polskiej szkole. Braki w umiejętnościach matematycznych i wynikająca z tego niechęć do studiowania na kierunkach technicznych to obecnie powszechne i niepokojące zjawisko. Książka próbuje odnaleźć źródła niepowodzeń uczniów w matematyce już na wczesnych etapach nauczania. Konstruktywistyczna perspektywa analizowania uczniowskich strategii stosowanych w rozwiązywaniu zadań matematycznych pozwala odczytywać sposoby rozumienia pojęć matematycznych. Szczególnie istotne dla rozpoznania sposobów pojmowania znaczeń matematycznych przez uczniów są strategie spontanicznie uruchamiane w konfrontacji z problemami matematycznymi. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach nowych poznawczo ujawniają jakość konstruowanych znaczeń osobistych, a w konsekwencji użyteczność wiedzy matematycznej na kolejnych etapach kształcenia. Badaniu poddano również spontaniczne strategie kandydatów na nauczycieli edukacji  wczesnoszkolnej. Wyniki świadczą o niskim poziomie myślenia matematycznego przyszłych nauczycieli oraz usztywnieniu matematycznych znaczeń konstruowanych przez nich w trakcie wieloletniego procesu edukacyjnego.

W świetle zaprezentowanych badań pewnym zaskoczeniem może być fakt, że to, co się dzieje na lekcjach matematyki, nie jest tak instrumentalną przestrzenią, jak zwykliśmy sądzić. Wolność, jaką możemy zaproponować uczniom w trakcie poszukiwania własnych strategii matematycznych, nie oznacza chaosu, wręcz przeciwnie – stwarza być może jedyną szansę na prawdziwe rozumienie pojęć matematycznych.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Oficyny Wydawniczej Impuls
 

 



Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci : doniesienia z badań

Urszula Oszwa (red. nauk.). - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Ewa Beniak-Haremska

Monografia sygnalizuje wybrane aspekty psychologii zaburzeń arytmetycznych u dzieci i stanowi zbiór doniesień badawczych z zakresu omawianej problematyki. Celem opracowania jest próba zwartego przedstawienia rezultatów badań nad skalą i oceną problemu przez praktyków, rozwojem umiejętności matematycznych, przejawami i uwarunkowaniami zaburzeń oraz konsekwencjami emocjonalnymi. (…)
Publikacja została opracowana z myślą o szerokim kręgu odbiorców. Kierujemy ją do nauczycieli, zarówno kształcenia zintegrowanego, jak i matematyki, pracującymi z dziećmi mającymi trudności arytmetyczne. Proponujemy jej lekturę pedagogom szkolnym w celu pełniejszego zrozumienia istoty zaburzenia i wynikających z niego wtórnych problemów. Z tych samych powodów zachęcamy do jej przeczytania psychologów praktyków poszukujących literatury na temat coraz bardziej aktualny w progach poradni psychologiczno--pedagogicznych. (...) Będziemy radzi, gdy zainteresuje ona również rodziców dzieci mających trudności z matematyką.

Opis zaczerpnięty ze słowa wstępnego do książki






Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu : wybrane zagadnienia

Urszula Oszwa (red. nauk.). - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008.
 
PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Ewa Beniak-Haremska

W opracowaniu przedstawiono analizę wskaźników ryzyka specyficznych rozwojowych zaburzeń umiejętności arytmetycznych, z odwołaniem się do wzajemnych zależności między dysleksją a jej implikacjami widocznymi w edukacji matematycznej. Ponadto zaprezentowano wyniki badań poziomu rozwoju umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich, z których wynika, że jest on zróżnicowany i zależy od ocenianego aspektu umiejętności. Badanie wybranych funkcji poznawczych, takich jak percepcja wzrokowo-
-przestrzenna i umiejętności językowe oraz uwaga wykazały obniżony ich poziom w przypadku badanych grup dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki.

Badania należy traktować jako wstęp do dalszych, pogłębionych poszukiwań, prowadzących do rzetelnej i trafnej diagnozy psychologicznej dzieci z problemami w liczeniu, ujawnianymi we wczesnej edukacji szkolnej.

Publikacja została opracowana z myślą o szerokim kręgu odbiorców. Jest skierowana do nauczycieli, zarówno kształcenia zintegrowanego, jak i matematyki, mających codzienny kontakt z dziećmi z trudnościami arytmetycznymi. Zaciekawi również pedagogów szkolnych, psychologów-praktyków, studentów psychologii, pedagogiki i kierunków nauczycielskich. Może być wykorzystana w całości lub fragmentach na zajęciach z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej oraz na studiach podyplomowych z tej dziedziny. Zainteresować może również rodziców tych dzieci, dla których matematyka nie jest ukochanym przedmiotem w szkole i pomoże im zrozumieć, dlaczego tak się dzieje.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Oficyny Wydawniczej "Impuls"





Dyskalkulia

Karin Landerl, Liane Kaufmann. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2015.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt i wykonanie okładki: Sandra Dudek

Książka jest w całości poświęcona zagadnieniu dyskalkulii, czyli specyficznego zaburzenia rozwoju zdolności matematycznych. Autorzy opisują przyczyny i objawy dyskalkulii, prezentują przegląd badań dotyczących nabywania zdolności matematycznych, charakteryzują metody diagnostyczne, przybliżają sposoby wsparcia i interwencji. Rozprawiają się także z mitem dzieci z dyskalkulią jako uczniów leniwych i niechętnie uczących się matematyki. To lektura obowiązkowa w biblioteczce każdego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, pedagoga i psychologa szkolnego oraz nauczyciela matematyki, a także rodziców podejrzewających u swoich dzieci specyficzne zaburzenie rozwoju zdolności matematycznych.

Opis zaczerpnięty z okładki książki





Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki : przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze 

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. - Wyd. 9. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2013.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki i makieta książki: Lidia Michalak

Publikacja jest wynikiem wieloletnich badań i studiów Autorki nad rozwojem i psychologicznymi podstawami edukacji matematycznej dzieci. Polecamy ją nauczycielom, terapeutom i wszystkim zainteresowanym losem dzieci, które nie potrafią sprostać wymaganiom stawianym im na lekcjach matematyki.

Opis zaczerpnięty z okładki książki





Jak pokonać trudności z matematyką w szkole ponadgimnazjalnej : karty pracy dla uczniów

Anna Płońska. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2016.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki
: Tomasz Fronckiewicz

Proces dydaktyczny w szkołach obejmuje wszystkich uczniów, także tych, którzy z trudem radzą sobie z matematyką. Często są to uczniowie, którzy dotarli już do czwartego etapu edukacyjnego, ale mają zaległości z poprzednich etapów bądź zakorzenił się w nich lęk przed matematyką i niechęć do tego przedmiotu. Przyczyną ich niepowodzeń w nauce może być lenistwo, nieskuteczność działań dydaktycznych i wychowawczych szkoły albo zaniedbania szkoły i środowiska. Żeby owe niepowodzenia wyeliminować, czasami wystarczy takich uczniów zmotywować do nauki, nakłonić do systematycznej pracy, podwyższyć ich samoocenę czy zainteresować matematyką. Częściej jednak wielu spośród nich wymaga specjalnego podejścia w procesie dydaktycznym, uzasadnionego w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych różnorodnymi ograniczeniami i zaburzeniami rozwojowymi. Dlatego materiał zebrany w niniejszej książce przeznaczony jest nie tylko dla uczniów, u których trudności w uczeniu się matematyki są skutkiem różnego rodzaju zaniedbań, ale także tych, u których trudności te wynikają z zaburzeń rozwojowych o różnym charakterze i nasileniu.

(...)

Zestaw 67 kart pracy z matematyki zebranych w niniejszej książce stanowi próbę wyjścia na przeciw   potrzebom nauczycieli, którzy na co dzień pracują z uczniami o specyficznych potrzebach edukacyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych i mierzą się z problemem przygotowania tych uczniów do egzaminu maturalnego z matematyki. Trzeba jednak zaznaczyć, że zestaw ten nie wyczerpuje wszystkich zagadnień ujętych w podstawie programowej z matematyki dla IV etapu edukacyjnego, obowiązującej od 2012 roku, ale daje niezbędny i wyraźny zarys tej podstawy. Chociaż proponowane tu karty pracy nie mogą pełnić funkcji przewodnika po podstawie programowej z matematyki, to jednak zawierają ponad 550 zadań z różnych działów matematyki o mniej lub bardziej dostosowanej strukturze. Karty te można wykorzystać zarówno do pracy na lekcji z całą klasą, jak i do zajęć wyrównawczych czy też rewalidacyjnych. Przydadzą się one również w nauczaniu indywidualnym.

Opis zaczerpnięty ze Wstępu do książki





Oswoić matmę : jak pokonać trudności z matematyką w szkole podstawowej? : książka pomocnicza dla nauczycieli szkoły podstawowej do pracy z dziećmi mającymi trudności z nauką matematyki

Barbara Stryczniewicz. - Wydanie 2. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2013.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Tomasz Fronckiewicz

Najbardziej nowoczesne metody nauczania, komputery i pomoce naukowe nie zastąpią uczniowi szkoły podstawowej nauczyciela. Dobry nauczyciel dzięki swojej osobowości i doświadczeniu w dziedzinie przekazywania wiedzy i kształtowania umiejętności będzie potrafił dotrzeć do najbardziej nawet „opornego” dziecka. Proponowany zbiorek zadań i ćwiczeń dla 4–6 klasy szkoły podstawowej może pomóc w osiągnięciu tego celu. Jeżeli nauczyciel zachęci uczniów do rozwiązywania zadań i uwzględni ich pracę w procesie oceniania, dzieci chętniej sięgną po te dodatkowe zadania, a przecież wiadomo, że jedynie rozwiązując zadania, można w pełni zrozumieć matematykę i ją „oswoić”. Rozwiązane karty pracy i ich analiza mogą stanowić cenny materiał do planowania dalszej pracy z uczniem, będą także ważną informacją dla rodziców czy poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli uczeń będzie tam skierowany.

Opis zaczerpnięty z okładki książki





Praca z uczniem mającym trudności z matematyką : książka pomocnicza dla nauczyciela gimnazjum
Barbara Stryczniewicz. - [Wyd. 2]. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2012.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Tomasz Fronckiewicz

Kolejne wydanie (...) napisanej przez doświadczoną nauczycielkę książki przedstawia sposoby pracy z uczniami mającymi trudności w uczeniu się matematyki i podpowiada, jak zorganizować taką pomoc, by ucznia zachęcić do nauki i przekonać, że może osiągnąć zadowalające wyniki. Szczegółowo zaprezentowane są metody pracy i oceniania na zajęciach w zespołach wyrównawczych, zamieszczone zostały przygotowane dla każdej klasy gimnazjum karty pracy, uwzględniające standardy wymagań egzaminacyjnych, a także sprawdziany dla uczniów uczęszczających na te dodatkowe zajęcia.

W książce omówiono również przyczyny niepowodzeń dydaktycznych, m.in. takie specyficzne, jak dysleksja, dyskalkulia czy akalkulia.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictwa Nowik


Praca z uczniem mającym trudności z matematyką : książka pomocnicza dla nauczyciela gimnazjum
Barbara Stryczniewicz. - Opole : "Nowik", 2004.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Małgorzata Futkowska

Napisana przez doświadczoną nauczycielkę książka przedstawia sposoby pracy z uczniami mającymi trudności w uczeniu się matematyki i podpowiada, jak zorganizować taką pomoc, by ucznia zachęcić do nauki i przekonać, że może osiągnąć zadowalające wyniki. Szczegółowo zaprezentowane są metody pracy i oceniania na zajęciach w zespołach wyrównawczych, zamieszczone zostały przygotowane dla każdej klasy gimnazjum karty pracy, uwzględniające standardy wymagań egzaminacyjnych, a także sprawdziany dla uczniów uczęszczających na te dodatkowe zajęcia.

W książce omówiono również przyczyny niepowodzeń dydaktycznych, m.in. takie specyficzne, jak dysleksja, dyskalkulia czy akalkulia.

Opis zaczerpnięty z okładki książki






Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych

Ladislav Košč . - Warszawa : Wydawnictwa Radia i Telewizji, 1982.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Joanna Jaszuńska

Omawiana książka składa się z dwóch części. W części pierwszej autor przedstawia systematycznie uporządkowane dane na temat zdolności matematycznych, na podstawie literatury głównie obcojęzycznej (bibliografia liczy ogółem 313 pozycji), w części drugiej zaś – wyniki dość obszernych badań własnych, dotyczących uzdolnień matematycznych 10- i 11-latków, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń tych zdolności, w postaci tzw. dyskalkulii rozwojowej.

Opis zaczerpnięty z I rozdziału książki





Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych : edukacja matematyczna

Alicja Tanajewska. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2015.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Sandra Dudek

Publikacja została napisana z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z uczniami, którzy mają specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Książka pozwoli na kompleksowe objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zarówno w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych, jak i organizowanych zajęć specjalistycznych.


Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Grupy Wydawniczej HARMONIA





Poznaję matematykę krok po kroku : ćwiczenia terapeutyczne dla uczniów klas młodszych szkoły podstawowej mających specyficzne trudności w uczeniu się matematyki : podręcznik

Alicja Małasiewicz. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2015.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki: Sandra Dudek

Publikacja powstała z myślą o uczniach edukacji wczesnoszkolnej mających specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Składa się z dwóch uzupełniających się części: podręcznika z ćwiczeniami terapeutycznymi oraz teczki ze wszystkimi przeznaczonymi do wycięcia materiałami, które są potrzebne do wykonania opisanych poleceń.
Przedstawione ćwiczenia wspomagają rozwój rozumowania operacyjnego uczniów oraz kształcą czynności umysłowe niezbędne do tworzenia pojęć. Pomoc ta będzie szczególnie przydatna młodym nauczycielom lub terapeutom, którzy stawiają pierwsze kroki w swoim zawodzie.

Opis zaczerpnięty z okładki publikacji





Mini-max o dysleksji czyli minimum tego, co na ten temat powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele ucznia dyslektycznego by maksymalnie mu pomóc

materiał oprac. przez zespół pod kier. Doroty Mielcarek w składzie Ewa Jędral [et al.] ; Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 20 w Warszawie. - Warszawa : Wydawnictwo "Seventh Sea", 2006.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Brak autora okładki

Zbiór niniejszych materiałów i zestawień przygotowałyśmy z myślą zarówno o rodzicach, jak i nauczycielach dyslektyków. Celem ich jest przypomnienie, nazwanie pojęć związanych z dysleksją i dyskalkulią, pokazanie objawów i trudności ucznia wraz z rejestrem tego, co i jak może zrobić uczeń, rodzic, nauczyciel, by można było skutecznie pokonywać trudności natury dyslektycznej.

Opis zaczerpnięty ze Wstępu do książki





Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się

Marzena Kowaluk. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009.
 
PRZEJDŹ DO KATALOGU

Projekt okładki i stron tytułowych: Marta i Zdzisław Kwiatkowscy

Niniejsza publikacja może być przydatna w procesie kształcenia osób związanych z terapią pedagogiczną i poradnictwem psychopedagogicznym, uzupełniając istniejące podręczniki. Żywię nadzieję, że skorzystają z niej również osoby zainteresowane problematyką trudności w uczeniu się - specjaliści zajmujący się diagnozą i terapią, nauczyciele i rodzice.

Opis zaczerpnięty z wprowadzenia do książki



 



Dar uczenia się : sprawdzona nowa metoda korekcji ADD, problemów z matematyką i pisaniem odręcznym

Ronald D. Davis, Eldon M. Braun. - Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo, cop. 2006.
 

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Dar uczenia się jest kontynuacją i poszerzeniem przełomowego Daru dysleksji tych samych autorów. Obok już znanych metod prezentuje nowe, mające zastosowanie w korekcji wielu zaburzeń uczenia się. Oprócz dysleksji odnosi się ona do:

- ADD (zespół deficytu uwagi),
- ADHD (ADD z towarzyszącą hiperaktywnością),
- kłopotów z matematyką (akalkulia i dyskalkulia)
- kłopotów z pisaniem odręcznym (agrafia i dysgrafia).

Opis zaczerpnięty z okładki książki

 

 

 Książki prezentowane na drugim spotkaniu członków sieci - 29 stycznia 2018 r.

 

 

Rodzinna matematyka : łamigłówki, które rozwijają i bawią / Kamila Łyczek.
Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.

Projekt okładki: Bartosz Dobrowolski

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Rodzinna matematyka. Łamigłówki, które rozwijają i bawią to wspaniale ilustrowana książka dla tandemu partnerskiego dziecko – rodzic.
Próżno w niej szukać prostego dodawania czy nudnych słupków. Zawiera natomiast wszystko, co jest istotą matematyki: porównywanie, porządkowanie, analizowanie, logiczne myślenie, uogólnianie, precyzyjne opisywanie i wiele innych umiejętności, które warto w dziecku pielęgnować i rozwijać.
Książka zawiera 153 zadania, które wraz  z podpowiedziami dla rodzica oraz informacją o stopniu trudności i orientacyjnym czasie rozwiązania pozwolą zaplanować zabawę.
Została napisana z myślą o rodzicach dzieci w wieku 5-8 lat, którzy chcą spędzać z dziećmi czas wartościowo. Umożliwia im ona wspólne rozwiązywanie łamigłówek matematycznych, uczących dzieci koncepcji matematycznych inaczej niż w szkole – poprzez przykłady i zadania inspirujące do szukania matematycznych tropów w otaczającym świecie.

Opis zaczerpnięty z okładki.



Mała Liga Zadaniowa dla klasy IV : matematyka / Halina Murawska, Elżbieta Wilińska.  Toruń : Wydawnictwo Aksjomat, 2017.

Projekt okładki: Dariusz Połczyński

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Propozycja zakłada przemyślany system motywujący, na który składa się szereg ciekawych zadań o różnej tematyce dostosowanej do możliwości edukacyjnych ucznia klasy czwartej poprzedzonych doświadczeniami oraz przykładami rozwiązań zadań wprowadzających. Zbiór składa się z siedemnastu działów zawierających ćwiczenia doskonalące technikę rachunkową, zadania tekstowe oraz geometryczne. Za pomocą doświadczeń uczeń ma możliwość odkrywania własności działań, tajemnic kalendarza i zegara.

Opis zaczerpnięty z okładki.


Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 / Kazimierz Słupek.
Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017.

Projekt okładki: Sandra Dudek

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Zestawy ćwiczeń proponowane w niniejszej publikacji mają służyć rozwijaniu u najmłodszych uczniów sprawności rachunkowej jako jednego z podstawowych celów elementarnej edukacji w zakresie umiejętności matematycznych. Poszczególne ćwiczenia mogą być wykorzystywane przez nauczycieli (terapeutów pedagogicznych, rodziców) w formie kart pracy. W każdym z zadań po prawidłowym wykonaniu działań można odczytać hasło, co z jednej strony uatrakcyjnia zadanie, z drugiej zaś pozwala na szybką ocenę prawidłowości obliczeń. Proponowane zadania doskonalą również percepcję wzrokową. Dodatkowym rodzajem ćwiczenia może być objaśnienie słów (wyrażeń, związków między wyrazami) stanowiących rozwiązanie zadania. Materiał ćwiczeniowy jest bardzo różnorodny i obejmuje zadania typu: domina, ciągi, domki, piramidki i krzyżówki. Pod każdym zadaniem znajduje się instrukcja jego wykonania. Wskazane jest, aby przeczytał ją i objaśnił dziecku nauczyciel (lub inny dorosły).

Opis zaczerpnięty z okładki.


Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 / Kazimierz Słupek.
Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017.

Projekt okładki: Sandra Dudek

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Zestawy ćwiczeń proponowane w niniejszej publikacji mają służyć rozwijaniu u najmłodszych uczniów sprawności rachunkowej jako jednego z podstawowych celów elementarnej edukacji w zakresie umiejętności matematycznych. Poszczególne ćwiczenia mogą być wykorzystywane przez nauczycieli (terapeutów pedagogicznych, rodziców) w formie kart pracy. W każdym z zadań po prawidłowym wykonaniu działań można odczytać hasło, co z jednej strony uatrakcyjnia zadanie, z drugiej zaś pozwala na szybką ocenę prawidłowości obliczeń. Proponowane zadania doskonalą również percepcję wzrokową. Dodatkowym rodzajem ćwiczenia może być objaśnienie słów (wyrażeń, związków między wyrazami) stanowiących rozwiązanie zadania. Materiał ćwiczeniowy jest bardzo różnorodny i obejmuje zadania typu: domina, ciągi, domki, piramidki i krzyżówki. Pod każdym zadaniem znajduje się instrukcja jego wykonania. Wskazane jest, aby przeczytał ją i objaśnił dziecku nauczyciel (lub inny dorosły).

Opis zaczerpnięty z okładki.



Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 / Kazimierz Słupek.
Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017.

Projekt okładki: Sandra Dudek

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Zestawy ćwiczeń proponowane w niniejszej publikacji mają służyć rozwijaniu u najmłodszych uczniów sprawności rachunkowej jako jednego z podstawowych celów elementarnej edukacji w zakresie umiejętności matematycznych. Poszczególne ćwiczenia mogą być wykorzystywane przez nauczycieli (terapeutów pedagogicznych, rodziców) w formie kart pracy. W każdym z zadań po prawidłowym wykonaniu działań można odczytać hasło, co z jednej strony uatrakcyjnia zadanie, z drugiej zaś pozwala na szybką ocenę prawidłowości obliczeń. Proponowane zadania doskonalą również percepcję wzrokową. Dodatkowym rodzajem ćwiczenia może być objaśnienie słów (wyrażeń, związków między wyrazami) stanowiących rozwiązanie zadania. Materiał ćwiczeniowy jest bardzo różnorodny i obejmuje zadania typu: domina, ciągi, domki, piramidki i krzyżówki. Pod każdym zadaniem znajduje się instrukcja jego wykonania. Wskazane jest, aby przeczytał ją i objaśnił dziecku nauczyciel (lub inny dorosły).

Opis zaczerpnięty z okładki.



Myślenie matematyczne / Marianna Gwardys-Bartmańska.
Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, 2017.

Projekt okładki: Artur Matulaniec

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Myślenie matematyczne to publikacja przeznaczona dla 3 grup wiekowych: 3- i 4-latków, 4- i 5-latków, oraz 5- i 6-latków. W skład książki wchodzą: arkusz obserwacji jakościowej dla każdego dziecka, scenariusze zajęć kształtujących umiejętności w zakresie orientacji przestrzennej, liczenia, rachowania, klasyfikowania, pojęć geometrycznych, karty pracy nawiązujące do tematyki zajęć, kolorowe materiały pomocnicze do pracy z grupą (historyjka obrazkowa i zestaw figur geometrycznych) oraz gazetka informacyjna dla rodziców.

Opis zaczerpnięty z okładki.



Pi razy drzwi czyli Dziwne przypadki matematyki / Mickaël Launay
Łódź : Feeria Science/Wydawnictwo JK, 2017.

Projekt okładki: Design Partners s.c.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Ciekawość bierze jednak górę. Obserwuję to na co dzień. Matematyka budzi strach, ale i fascynuje. Nie lubią jej, choć chcieliby lubić. Albo przynajmniej zyskać wgląd w jej mroczne głębie. Uważają tę dziedzinę za hermetyczną i niedostępną. To nieprawda. Przecież można kochać muzykę, nie będąc muzykiem, albo cieszyć się dobrym posiłkiem, nie będąc wielkim kucharzem. Dlaczego zatem należałoby być matematykiem lub posiadać wyjątkowy intelekt, by słuchać opowieści o matematyce i pozwolić pieścić swój umysł algebrze lub geometrii? Nie trzeba wchodzić w techniczne detale, żeby rozumieć wielkie idee i dać się nimi oczarować. (fragment książki)

Opis zaczerpnięty z okładki.



Ciekawa matematyka dla uczniów liceum / Witold Bednarek.
Opole : Wydawnictwo Nowik, 2015.

Projekt okładki: Tomasz Fronckiewicz

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Zbiór zadań konkursowych dla uczniów liceum, którzy lubią rozwiązywać nieschematyczne zadania matematyczne i logiczne, poruszone są tu tematy dotyczące geometrii, arytmetyki i algebry. Nie są to typowe zadania, które uczniowie znajdą w swoich podręcznikach. Dla uczniów lubiących matematykę będzie to miła i pożyteczna lektura. Książka zawiera także zadania do samodzielnego rozwiązywania, które są uzupełnieniem głównego tekstu.

Opis zaczerpnięty z okładki.



Zbiór zadań trudnych z matematyki / Witold Stachnik.
Kraków : Wydawnictwo Szkolne Omega, 2016.

Projekt okładki: Artur Młynarz

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Zbiór zadań znacznie wykraczających poza obecny program nauczania.
273 zadania ze wszystkich działów matematyki. Do wszystkich zadań zamieszczona jest wskazówka lub szkic rozwiązania.

Opis zaczerpnięty z https://www.gandalf.com.pl



Liczenie : klasa 1 / Aniela Chankowska.
Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2017.

Projekt I strony okładki: Joanna Plakiewicz
Projekt IV strony okładki: Paweł Pawiński

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Tytuł wchodzący w skład nowej serii publikacji dodatkowych „Kalejdoskop ucznia”, których celem jest ćwiczenie głównych umiejętności w kl. 1–3, takich jak czytanie, pisanie i liczenie. Publikacje mają poszerzać oraz pogłębiać wiedzę i umiejętności uczniów. Mogą być wykorzystane jako materiał dodatkowy (uzupełniający) w trakcie zajęć w szkole lub jako praca domowa.

Opis zaczerpnięty z http://www.empik.com



Matematyka : zadania powtórkowe przed maturą : zakres rozszerzony / Tomasz Zamek-Gliszczyński.
Warszawa : Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro, 2014.

Projekt okładki: Tomasz Fronckiewicz

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Zbiór Zadania powtórkowe… pomoże uczniom w przygotowaniu się do matury z matematyki w zakresie rozszerzonym. Zadania dotyczą wszystkich treści nauczania, których znajomość będzie sprawdzana na egzaminie od 2015 roku.
Książka składa się z 10 skomponowanych tematycznie rozdziałów. Każdy rozdział zawiera:
krótkie przypomnienie teoretyczne
zadania zamknięte
zadania otwarte krótkiej odpowiedzi
zadania otwarte rozszerzonej odpowiedzi
Na końcu są zebrane odpowiedzi i wskazówki do zadań.

Opis zaczerpnięty z okładki



Ale mądrale to seria książek przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

1 2 3 trzylatek liczy / [Magdalena Marczewska].
Kielce : Grupa MAC, 2017.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Publikacja przeznaczona jest dla najmłodszych przedszkolaków i jest dostosowana do ich możliwości manualnych i percepcyjnych.
Ćwiczenia zawarte w publikacji kształtują umiejętności matematyczne, takie jak: przeliczanie, dostrzeganie rytmów, umiejętność klasyfikowania, wskazywania różnic i podobieństw.
Najmłodsze przedszkolaki wykonują proste obliczenia matematyczne, uczą się orientacji przestrzennej na kartce papieru, posługiwania się prostymi pojęciami: tyle samo, mniej, więcej, nad, pod itp.
Ćwiczenia matematyczne rozwijają logiczne myślenie i koncentrację uwagi.
  
Opis zaczerpnięty z okładki.


 
1 2 3 czterolatek liczy / [Magdalena Marczewska].
Kielce : Grupa MAC, 2017.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Publikacja przeznaczona jest dla dzieci czteroletnich  i jest dostosowana do ich możliwości manualnych i percepcyjnych.

Opis zaczerpnięty z okładki.






1 2 3 pięciolatek liczy
/ [Małgorzata Kwaśniewska, Magdalena Marczewska, Wiesława Żaba-Zabińska].
Kielce : Grupa MAC, 2017.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Publikacja przeznaczona jest dla dzieci pięcioletnich i jest dostosowana do ich możliwości manualnych i percepcyjnych.

Opis zaczerpnięty z okładki.



1 2 3 sześciolatek liczy
/ [opracowanie redakcyjne: Magdalena Marczewska]
Kielce : Grupa MAC, 2017.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Publikacja przeznaczona jest dla dzieci sześcioletnich i jest dostosowana do ich możliwości manualnych i percepcyjnych.


Opis zaczerpnięty z okładki.


 

Książki prezentowane na drugim spotkaniu członków sieci - 27 listopada 2017 r.

 

Kształty i kolory matematyki : wycieczka z klockami Lego / Michał Szurek.
Opole : Wydawnictwo Nowik, 2017.

Projekt okładki: Marta Wolna

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Autor z pasją i zaangażowaniem, a także z towarzyszeniem barwnych i interesujących narracji tworzy opowieści o matematyce, wykorzystując klocki Lego jako inspirujący materiał, pozwalający budować modele różnych pojęć matematycznych. Czytając opowiadania i propozycje zadań, towarzyszy się Autorowi w odkrywaniu możliwości, jakie stwarzają klocki w procesie wizualizacji matematycznych zagadnień – od prostych dostępnych uczniom w szkole podstawowej – po trudne pojęcia prezentowane dopiero w szkole wyższej. Jednocześnie ma się wrażenie, że Autor, dzieląc się z Czytelnikiem swoimi odkryciami i twórczymi pomysłami, jest zaciekawiony jakie rozwiązania zaproponują młodzi odbiorcy, ale także rodzice, nauczyciele i opiekunowie, którzy zechcą pobawić się w taki sposób z dziećmi. Zachęcam Czytelników do podjęcia tego wyzwania i dzielenia razem z Autorem radości odkrywania i tworzenia matematyki oraz czerpania satysfakcji z pogłębionego jej rozumienia".

(Z przedmowy prof. UW dr hab. Małgorzaty Żytko)

Opis zaczerpnięty z okładki.



Matma inaczej czyli Pomysły na przełamanie lekcyjnej rutyny
/ [Joanna Świercz].
Opole : Wydawnictwo Nowik, 2017.

Projekt okładki:: Marta Wolna

PRZEJDŹ DO KATALOGU


Szanowni Nauczyciele, drodzy Rodzice, o tym, że matematyka to ważny przedmiot wiemy wszyscy. Dzieci jednak nie zawsze są tego świadome. Autorka od lat urozmaica lekcje, pokazując uczniom, że nie jest to przedmiot, którego trzeba się bać, bo czy nie lepiej jest zaprzyjaźnić się z „matmą” niż walczyć z matematyką?
Książka Matma inaczej, czyli pomysły na przełamanie lekcyjnej rutyny prezentuje, jak wyglądają prowadzone przez Joannę Świercz lekcje matematyki, w których biorą udział dzieci i młodzież w wieku 10–15 lat. Publikacja zawiera pomysły i podpowiedzi, jak realizować trudne, a czasem i nudne tematy. Zaprezentowane są tu też metody do wykorzystania podczas lekcji powtórzeniowych. Zacznijcie je stosować, a sami zobaczycie jak bardzo zajęcia mogą się zmienić. Przekonajcie się, w jaki sposób można wykorzystać różnorakie narzędzia – i te najnowocześniejsze jak tablet czy smartfon, czy te bardziej „tradycyjne” – karty matematyczne, kości albo zaadaptowane na potrzeby zajęć gry planszowe, a nawet… packi na muchy.
Książka przyda się nauczycielom matematyki na lekcjach, ale także może stanowić inspirację na zajęcia dodatkowe. Zachęcamy do korzystania z niej w pracy z uczniami o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Mamy nadzieję, że proponowane pomysły sprawdzą się na obozach matematycznych, koloniach, zielonych szkołach i, że będą inspiracją do tworzenia własnych zabaw – nie tylko matematycznych.

Opis zaczerpnięty z okładki książki



Cyferkowy zawrót głowy
/ Danuta Klimkiewicz
Kraków : Wydawnictwo Skrzat, Stanisław Porębski, 2016.

Ilustracje na okładce: Fotolia.com
Skład i projekt okładki: Jolanta Szczurek

PRZEJDŹ DO KATALOGU

„Cyferkowy zawrót głowy” to materiał opracowany zgodnie z aktualną podstawą programową i w oparciu o tematykę proponowaną w nowym elementarzu dla pierwszoklasistów przygotowanym przez MEN. Dziecko, rozwiązując ciekawe i różnorodne zadania, nauczy się dodawać i odejmować w zakresie 20, liczyć pieniądze, korzystać z zegara. Ponadto pozna dni tygodnia, nazwy miesięcy, jednostki miar i wag oraz znaki rzymskie. Książka może posłużyć jako dodatkowy materiał ćwiczeniowy do wykorzystania zarówno na lekcji, jak i w domu.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictwa Skrzat


Liczę : 6-7 lat
/ [aut. Jolanta Brzózka, Anna Jasiocha
Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2016.

Projekt okładki: Joanna Plakiewicz

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Znakomita publikacja dla 6–7-latków  wprowadzająca w magiczny świat matematyki.

Zawiera różnorodne ćwiczenia i zadania matematyczne, a ich rozwiązywanie pomaga nie tylko utrwalić zagadnienia omówione w szkole, lecz także ułatwia samodzielne  liczenie w zakresie poznanych liczb. Dzięki ćwiczeniom zawartym w publikacji takie zagadnienia, jak: stosunki przestrzenne, przeliczanie elementów w zbiorach, rozróżnianie figur geometrycznych, dodawanie, odejmowanie, a także mierzenie odcinków nie sprawią dzieciom żadnych trudności. To wiedza matematyczna wykorzystana i zastosowana w praktyce.

Atrakcyjne ilustracje, drzewka matematyczne, grafy sprawiają, że nauka jest przyjemna, a dzieci chętniej pracują z taką pomocą.

Publikacje z serii „Domowe ćwiczenia” opracowali eksperci WSiP z wieloletnim doświadczeniem metodycznym.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych



Liczę : 7-8 lat
/ [aut. Beata Kozyra]. 
Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2016.

Projekt okładki: Joanna Plakiewicz

PRZEJDŹ DO KATALOGU


...To interesująca i pożyteczna propozycja uzupełnienia zajęć szkolnych, a także ciekawa forma pracy w domu... Ćwiczenia są napisane w kompetentny, profesjonalny sposób przez ekspertów z wieloletnim doświadczeniem metodycznym, znających potrzeby i specyfikę rozwoju dziecka.

...Przyjęte rodzaje ćwiczeń przygotowują i uczą dziecko systematyczności, a także dokładności...

Prof. dr hab. Iwona Czaja-Chudyba
Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków

Opis zaczerpnięty z okładki książki
 
 


Liczę : 8-9 lat
/ [aut. Dorota Zdunek]
Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2016.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Domowe ćwiczenia. Liczę to znakomita publikacja dla 8–9-latków wprowadzająca w fascynujący świat matematyki.

Zgromadzono tu różnorodne zadania matematyczne – ich rozwiązywanie nie tylko pomaga utrwalić zagadnienia omówione w szkole, lecz także zachęca do samodzielnej pracy i sprawdzenia swoich umiejętności. Dzięki zadaniom zawartym w publikacji takie zagadnienia, jak: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie, liczenie w zakresie 50 i 100, a także obliczenia kalendarzowe, mierzenie długości, określanie temperatury i obliczenia pieniężne nie sprawią dzieciom żadnych  trudności. To wiedza matematyczna zastosowana w praktyce.

Atrakcyjne ilustracje, drzewka matematyczne, grafy oraz kolorowe nalepki sprawiają, że nauka jest przyjemna, a dzieci chętniej  pracują z taką pomocą.

Publikacje z serii „Domowe ćwiczenia” opracowali eksperci WSiP z wieloletnim doświadczeniem metodycznym.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych
 
 


Zadania dla asów : klasa 2 : dla siedmiolatków i ośmiolatków : ćwiczenia dodatkowe do matematyki
/ Jadwiga Stasica
Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017.

Okładka: Ewa Beniak-Haremska

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Ćwiczenia te mogą być stosowane w szkole i w domu jako zadania uzupełniające, sprawdzające lub domowe. Obejmują zakres umiejętności i wiedzy przewidziany programem dla klasy 2. Można stosować je do pracy indywidualnej zarówno z dzieckiem zdolnym, jak i mającym trudności w nauce.

Opracowanie zgodne z aktualną podstawą programową.

Opis książki zaczerpnięty ze strony internetowej Oficyny Wydawniczej „Impuls”

 


Zadania dla asów : klasa 3 : dla ośmiolatków i dziewięciolatków : ćwiczenia dodatkowe do matematyki
/ Jadwiga Stasica
Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017.

Projekt okładki: Ewa Beniak-Haremska

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Ćwiczenia te mogą być stosowane w szkole i w domu jako zadania uzupełniające, sprawdzające lub domowe. Obejmują zakres umiejętności i wiedzy przewidziany programem dla klasy 3. Można stosować je do pracy indywidualnej zarówno z dzieckiem zdolnym, jak i mającym trudności w nauce.

Opis zaczerpnięty ze wstępu.



Tajemnice trójkątów arytmetycznych
/ Mieczysław Komorowski. Toruń : Wydawnictwo Aksjomat, 2017.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Istnieją takie problemy, które napotykając zaczynamy nad nimi pracować... W matematyce takimi problemami są chociażby twierdzenie Pitagorasa lub trójkąt Pascala. Ilekroć występują w literaturze, to wzbudzają zainteresowanie, pomimo wielu badań i dobrej ich znajomości. Zastanawiające jest to, że choć cechują się one dużą prostotą, to mają szerokie związki z całą matematyką oraz otaczającym nas światem. Wszystkie tematy poruszone w książce bazują na liczbach naturalnych.

Opis zaczerpnięty ze strony internetowej Wydawnictwa Aksjomat


Podstawy matematyki
/ Ian Stewart, David Tall
Warszawa : Prószyński Media, 2017.

Projekt okładki: Prószyński Media

PRZEJDŹ DO KATALOGU

Książka przeznaczona jest dla czytelników, którzy pragną przejść od matematyki szkolnej do w pełni rozwiniętego sposobu rozumowania matematyków zawodowych. Jest przeznaczona zarówno dla uczniów szkół średnich, rozważających pogłębianie wiedzy matematycznej, studentów pierwszych lat uniwersytetów i uczelni technicznych, jak i dla wszystkich osób poszukujących wglądu w fundamentalne idee i procesy myślowe matematyków.
Prezentowane w niej formalne podejście do matematyki budowane jest jako naturalna konsekwencja leżących u jej podstaw pojęć oraz idei. Poruszane w niej tematy obejmują: naturę myślenia matematycznego, przegląd intuicyjnego rozwoju takich pojęć, jak zbiory, relacje, funkcje, wprowadzenie do logiki w postaci praktykowanej przez matematyków, metody dowodzenia (łącznie z analizą sposobu zapisywania dowodu matematycznego), rozwój aksjomatycznych systemów liczbowych, poczynając od liczb naturalnych po konstrukcje liczb rzeczywistych i zespolonych, liczby kardynalne.

Opis zaczerpnięty z okładki.


 

do góry »  

drukuj  zapisz  
katalogi PROLIB
Moodle ibuk
Dostępne publikacje
katalogi PROMAX Bazy danych
BIP
elektroniczna biblioteka pedagogiczna
edupolis
ostatnia aktualizacja:
2018-12-13 12:27:42

Biblioteka Pedagogiczna

im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu
 ul. Dąbrowskiego 4, 87-100 Toruń
Tel/fax: 056 6539756

 email: biblioteka@bptorun.edu.pl

Godziny otwarcia od poniedziałku do piątku

10:00 - 19:00, soboty: 10:00 - 15:00

 

 

Projektowanie stron Toruń